PLANOWANIE I ORGANIZOWANIE

Nasza ocena:

5
Pobrań: 154
Wyświetleń: 1995
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
PLANOWANIE I ORGANIZOWANIE - strona 1 PLANOWANIE I ORGANIZOWANIE - strona 2

Fragment notatki:


TEMAT 3 PLANOWANIE I ORGANIZOWANIE A. PLANOWANIE Planowanie to wytyczanie celów oraz określanie sposobów ich realizacji. Planowanie obejmuje sprecyzowanie:
celów, do których zmierza organizacja (czyli tego co ma być zrobione) sposobów/metod działania oraz
środków, które mają służyć w realizacji tych celów.
Cele i plany w organizacji Cel - przedmiot zamierzonych działań organizacji, to do czego ona dąży i to co chce osiągnąć. Plan - program zadań, które mają być wykonane aby osiągnąć cel Hier archia celów/planów w organizacji Cel/plan nadrzędny (misja) Pełne określenie misji zawiera: opis podstawowych wyrobów/usług, podstawowe funkcje organizacji, docelowe rynki oraz klientów Cele/plany strategiczne ustalane na najwyższym szczeblu organizacji dotyczą najbardziej ogólnych problemów organizacji (np. 10% udział w rynku krajowym w produkcji lodówek)
obejmują sposoby realizacji celów oraz alokacji zasobów,
długi horyzont czasowy: pięć lub więcej lat
Cele/plany taktyczne ustalane na wyższym i średnim szczeblu organizacji są powiązane z celami (planami) strategicznymi przedstawiają sposoby realizacji określonych części planu strategicznego - dotyczą zadań (np.budowa nowej fabryki)
średni horyzont czasowy: 1-5 lat
Cele/plany operacyjne ustalane na najniższym szczeblu organizacji są powiązane z celami (planami) taktycznymi mają wąski zasięg
krótki horyzont czasowy: do 1 roku (np. złożenie zamówienia)
Etapy planowania wg J.A.F. Stonera i Ch.Wankela etap 1 - ustalenie celu lub zbioru celów
etap 2 - określenie istniejącej sytuacji
etap 3 - ustalenie co sprzyja, a co przeszkadza w realizacji celów
etap 4 - opracowanie planu lub zbioru działań prowadzących do osiągnięcia celu (celów)
Zarządzanie przez cele (ZPC) (management by objectives)
sposób planowania autorstwa P.Druckera (1954) przeciwieństwo „zarządzania przez akcje”
istota ZPC: ustalenie przez kierowników i ich podwładnych wspólnych celów cel ZPC: osiągnięcie harmonijnego funkcjonowania całej organizacji przez sprawne funkcjonowanie i integrację poszczególnych jej części
B. ORGANIZOWANIE (łac. organizare) - to czynność polegająca na urządzaniu czegoś, wprowadzeniu określonego ładu, uznanego za pożądany;
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz