Organy ochrony prawnej-skrypt

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1022
Wyświetleń: 1729
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 Organy ochrony prawnej-skrypt - strona 1  Organy ochrony prawnej-skrypt - strona 2  Organy ochrony prawnej-skrypt - strona 3

Fragment notatki:

ORGANY OCHRONY PRAWNEJ
1. Konstytucyjne środki ochrony praw i wolności.
Podstawowym środkiem ochrony praw i wolności jest droga sądowa, tylko w tej procedurze możliwe jest ich dochodzenie przez jednostkę. Wynika to z ogólnej zasady art. 45 Konstytucji (prawo do sądu - pkt 338), a dodatkowe podkreślenie znajduje się w art. 77 ust. 2, który zakazuje zamykania drogi sądowej dla dochodzenia naruszonych wolności i praw, oraz w art. 78, który formułuje zasadę dwuinstancyjności postępowania (z wyjątkami). Konstytucja w tym kontekście podkreśla zasadę cywilnej odpowiedzialności państwa (samorządu) za niezgodne z prawem działania funkcjonariuszy (art. 77 ust. 1).
Konstytucja ponadto ustanawia dwie procedury służące ochronie konstytucyjnych wolności i praw:
- skargę konstytucyjną, którą każdy może wnieść bezpośrednio do Trybunału Konstytucyjnego w razie naruszenia jego konstytucyjnych praw i wolności - ostatecznym orzeczeniem wydanym przez sąd lub organ administracji publicznej (art. 79); skargę konstytucyjną można kierować przeciwko normie prawnej, która była podstawą takiego orzeczenia,
- wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich, z którym każdy może wystąpić o pomoc w ochronie swoich wolności i praw naruszanych przez organy władzy publicznej (art. 80).
2. Źródła prawa powszechnie obowiązującego, wymień podmioty uprawnione do jego stanowienia.
Źródła prawa - to ustanowione przez określone konstytucyjne organy państwowe, formalne akty normatywne zawierające normy prawne powszechnie obowiązujące. Są określane jako źródła pozytywnego prawa stanowionego lub źródła w ujęciu normatywnym. Do źródeł prawa powszechnie obowiązującego prawa zalicza się przepisy: Konstytucji, ustaw, ratyfikowanych umów międzynarodowych oraz rozporządzeń (art. 87 ust. 1).Krąg podmiotów upoważnionych do stanowienia prawa powszechnie obowiązującego, jak i formy, w jakich ujęte są normy prawa powszechnie obowiązującego, stanowią katalog zamknięty. Zgodnie z postanowieniami Konstytucji RP: uchwalenie Konstytucji i ustaw należy do kompetencji Sejmu i Senatu (art. 95 ust. 1), wydawanie rozporządzeń z mocą ustawy należy do Prezydenta RP (art. 234); do wydawania rozporządzeń upoważnieni są: Prezydent RP (art. 142 ust. 1), Prezes RM (art. 148 ust. 3), minister kierujący działem administracji rządowej (art. 149 ust. 2), przewodniczący komitetów powołanych w skład Rady Ministrów (art. 149 ust. 3); stanowienie aktów prawa miejscowego obowiązującego na obszarze działania organów, które je ustanowiły, należy do kompetencji organów samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej (art. 94).
Ratyfikacja umów międzynarodowych następuje z reguły przez głowę państwa. W myśl art. 89 ust. 1 Konstytucji ratyfikacja najważniejszych umów międzynarodowych może jednak nastąpić tylko na podstawie uprzednio uchwalonej ustawy, wyrażającej zgodę na dokonanie ratyfikacji(ustawa akceptująca).


(…)

… i stosowaniu prawa. 52. Uzasadnij dlaczego Notariusz określany jest mianem osoby zaufania publicznego i omów ustawowo określone kompetencje notariusza.
Czynności notariusza mają charakter publiczny, a dokumenty notarialne znamionuje wiara publiczna. Odejście od zasady, iż notariusz jest urzędnikiem państwowym i powołanie samorządu notarialnego uczyniło notariusza osobę zaufania publicznego, zaś jego czynności…
…, które powinny być sporządzone w sposób przejrzysty i zrozumiały. Notariusz ma obowiązek udzielenia stronom niezbędnych wyjaśnień. Akty sporządzone przez notariusza mają moc dokumentu urzędowego. Notariusz w zakresie swoich uprawnień działa jako osoba zaufania publicznego, korzysta z ochrony przysługującej funkcjonariuszom publicznym, powołuje i wyznacza jego siedzibę Minister Sprawiedliwości na wniosek…
…, postępowanie w Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej, postawienie w stan oskarżenia, rozpoznanie sprawy przez TS w I instancji, rozpoznanie sprawy przez TS w II instancji. W postępowaniu przed TS oraz Komisją Odpowiedzialności Konstytucyjnej stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania karnego. TS może zlecić Prokuratorowi Generalnemu przeprowadzenie w określonym zakresie postępowanie co do czynu…
… przez Prezydenta lub posłów, w liczbie co najmniej 115. Wniosek taki może być również złożony przez powołaną komisję śledczą. Wniosek może być również złożony przez Marszałka Sejmu do Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej. Marszałek kieruje wniosek do Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej. Komisja może przesłuchać świadków i biegłych, żądać od instytucji państwowych i społecznych akt i dokumentów. Osoba…
… wybiera spośród posłów 2 oskarżycieli (jeden musi posiadać kwalifikacje sędziowskie). Marszałek Sejmu przesyła Przewodniczącemu TS uchwałę Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej, który w dalszym postępowaniu przed TS stanowi akt oskarżenia. Pociągnięcie do odpowiedzialności Prezesa RM oraz członków RM następuje uchwałą Sejmu podjętą większością 3/5 ustawowej liczby posłów. W przypadku innych osób Sejm…
… nadrzędnym. Zasada hierarchicznego podporządkowania uzupełnia zasadę jednolitości prokuratury. Prokuratura ma być w maksymalnym stopniu operatywna i zdatna do czuwania nad przestrzeganiem jednolitego stosowania prawa.
59. Charakterystyka nie prokuratorskich organów ścigania karnego.
Nieprokuratorskimi organami ścigania karnego są: Policja i Urząd Ochrony Państwa, a także Straż Graniczna. W ramach resortu Obrony Narodowej powołano Żandarmerię Wojskową oraz Wojskowe Służby Informacyjne. Policja jest mundurową i uzbrojoną formacją, służącą społeczeństwu, przeznaczoną do ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego. Urząd Ochrony Państwa łączy w sobie kompetencje właściwe dla cywilnego wywiadu, kontrwywiadu i policji politycznej.
Straż Graniczna według dyspozycji ustawy zajmuje się: ochroną granicy…
… i odwołuje minister właściwy do spraw wewnętrznych na wniosek Komendanta Głównego Policji.
61. Zadania i struktura UOP.
Urząd Ochrony Państwa łączy w sobie kompetencje właściwe dla cywilnego wywiadu, kontrwywiadu i policji politycznej. Centralnym organem administracji rządowej, właściwym w sprawach bezpieczeństwa państwa i ochrony jego porządku konstytucyjnego, jest Szef UOP, powoływany i odwoływany…
… albo dożywocia uczestniczy dwóch sędziów zawodowych i trzech ławników. Sąd niekiedy w I instancji orzeka bez udziału ławników, np. w sprawach o wykroczenia i w postępowaniu apelacyjnym lub kasacyjnym sąd orzeka wyłącznie w składzie zawodowym. Z udziałem ławników sąd rozpoznaje prośbę o ułaskawienie.
4. Istota wymiaru sprawiedliwości. Czy Trybunał Konstytucyjny i Trybunał Stanu sprawują wymiar sprawiedliwości…
… Prokuratury Krajowej, prokuratur apelacyjnych, okręgowych i rejonowych. Prokuratorami wojskowymi jednostek organizacyjnych prokuratury są prokuratorzy Naczelnej Prokuratury Wojskowej, wojskowych prokuratur okręgowych i garnizonowych. Prokuratorami IPN są prokuratorzy Głównej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu IPN.
Powszechnymi jednostkami organizacyjnymi prokuratury są: Prokuratura Krajowa
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz