Kryteria segmentacji rynku

Nasza ocena:

5
Pobrań: 98
Wyświetleń: 616
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Kryteria segmentacji rynku - strona 1 Kryteria segmentacji rynku - strona 2 Kryteria segmentacji rynku - strona 3

Fragment notatki:

I. Kryteria segmentacji rynku na przykładach dobra konsumpcyjnego i usługi.
Rynki składają się z nabywców, którzy różnią się od siebie pod wieloma względami. Mogą się oni różnić w swoich wymaganiach, sile nabywczej, geograficznej lokalizacji, w preferencjach zakupu. Każda z tych zmiennych może być wykorzystana do segmentacji rynku.
Segmentacją rynku nazywamy podział danego rynku na względnie jednorodne grupy konsumentów, różniące się między sobą reakcjami na dany produkt i inne instrumenty oddziaływania na rynek. Gospodarstwa domowe zaliczane do danego segmentu na podstawie określonych kryteriów odznaczają się podobieństwem. Użytkownicy należący do różnych poziomów są do siebie niepodobni pod względem poziomu konsumpcji produktu, wymagań jakościowych, sposobów reagowania na zmiany cen, środki reklamy itp.
Przedstawione poniżej kryteria obrazują segmentację rynku samochodów osobowych:
Cechy geograficzne :
Region - przedsiębiorstwo może zdecydować się na produkcję dobra przeznaczonego dla klientów zamieszkałych na jednym lub kilku obszarach geograficznych albo działać na wszystkich, uwzględniając przy tym lokalne zróżnicowanie preferencji.
Wielkość aglomeracji - podział rynku ze względu na liczbę mieszkańców w aglomeracji np.: poniżej 5000, 5000 - 20000, 20000 - 50000, 50000- 100000, 100000 - 250000, 250000 - 500000,500000 - 1000000, 1000000 - 4000000, 4000000 i więcej.
Typ obszaru - podział rynku ze względu na gęstość zaludnienia np.: miejski, podmiejski, wiejski
Cechy demograficzne:
Wiek - potrzeby klienta i jego możliwości zmieniają się wraz z wiekiem. Ludzie konsumują różne produkty w ciągu swojego życia. W pierwszych miesiącach po urodzeniu jedzą odżywki dla niemowląt, w okresie wzrostu i dojrzałości większość produktów żywnościowych, a w starszym wieku - specjalne produkty dietetyczne. Gusty ludzi w zakresie odzieży, mebli, czy rekreacji są również związane z wiekiem.
Dochód - na wybór produktu ogromy wpływ ma sytuacja ekonomiczna jednostki. Należy cały czas uważać na trendy w dochodach osobistych, oszczędnościach i stopie procentowej. Jeżeli wskaźniki gospodarcze wskazują na recesję, przedsiębiorstwo może podjąć próbę przeprojektowania swoich produktów, zmiany ich wizerunku oraz poziomu ceny tak, aby były to nadal wyroby wartościowe dla docelowych klientów. Segmentacja rynku ze względu na tą zmienną jest już od dawna stosowana w przemyśle samochodowym. Uwzględniając wysokość dochodu można trafnie określić potencjalnych klientów dla danego dobra. Cechy psychograficzne:
Klasa społeczna

(…)

… dochodu można trafnie określić potencjalnych klientów dla danego dobra. Cechy psychograficzne:
Klasa społeczna - wszystkie społeczeństwa ludzkie wykazują rozwarstwienie społeczne. Przyjmuje ono z czasem formę systemu kastowego, w którym członkowie każdej kasty wychowani są dla określonych z góry ról w społeczeństwie i nie mogą zmienić swojej przynależności kastowej. Częściej rozwarstwienie przyjmuje…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz