Jan Ludwik Vives

Nasza ocena:

3
Pobrań: 602
Wyświetleń: 2457
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Jan Ludwik Vives - strona 1 Jan Ludwik Vives - strona 2

Fragment notatki:

JAN LUDWIK VIVES - w kolegium wpływ na jego życie wywarły także kontakty z devatio moderna - ruchem, który starał się odrodzić ducha starego Kościoła - poprzez Erazma i Niderlandzkie koło devatio moderna Vives zaznajomił się z tym, co nazwano „północnym humanizmem”. Włoski humanizm z jego wieloma różnorodnymi stylami, z jego różnorodnymi reprezentantami jest bardziej literacki i estetyczny niż północny humanizm uważany za bardziej moralny, teologiczny, filozoficzny, polityczny i społeczny w swoim charakterze.
- odróżniał się swoimi moralnymi i filozoficznymi podstawami, ale dzielił z innymi głębokie przywiązanie do religii.
- utrzymywał kontakty z Tomaszem Morem, Vives również sprzeciwiał się rozwodowi Henryka VIII i został zmuszony z tego powodu do powrotu do Lowanium. Jego przyjaźń z potężnymi tego świata nigdy nie spowodowała zachwiania jego przekonań.
HUMANISTA-FILOZOF
- to filozof, którego niełatwo jest zakwalifikować. Jego edukacja była taką, jaka była na owe czasy dostępna, obejmująca różne nurty scholastyki oparte na Arystotelesie.
- przyjął za swoje to, co uważał za najistotniejsze z różnych myślicieli i połączył to w chrześcijański światopogląd, oparty częściowo na Arystotelesie, ale także zakorzeniony w poglądach, lub przynajmniej mający cechy ich szerokiej rzeczy klasycznych myślicieli: Platona, Cicerona, Seneki, św. Tomasza, augustianizmu i po trosze nominalizmu. - w O Pierwszej filozofii Vives określa podmiot i metody swych rozważań. Zamierza badać co kieruje Naturą, utrzymując, że nasze poznanie, nie wytrzymujące ciemności, która ogarnia nasze umysły, jest tym, co możemy uzyskiwać przez doświadczenie i refleksję, gdyż to, co nie może być opisane rozumowo, wciąga nas w świat fantazji i iluzji. To niezwykłe na owe czasy zaufanie do doświadczenia w pracy filozoficznej zapowiadało powstanie empirycznej metody Renesansu.
-O prawdzie wiary chrześcijańskiej stwierdza w niej, że prawda o rzeczach przekracza ludzkie poznanie, które musi być ograniczone i musi odkrywać rzeczywistość na podstawie dokładniej obserwacji, chociaż są tacy, którzy mylnie twierdzą, że człowiek jest miarą wszystkich rzeczy. Zaprzecza on teorii dwoistości prawdy rozwijanej, zgodnie z którą coś może być prawdziwe według filozofii, zaś fałszywe z teologicznego punktu widzenia i vice versa. Takie paradoksy i sztuczki nie mają miejsca w myśleniu Vivesa.
- Owocem spędzenia przez niego życia na nauczaniu są jego Wstępy i Komentarze poświęcone autorom klasycznym.
- jego światopogląd nawiązuje do rozmaitych odmian scholastycyzmu, jest głównie scholastyczny i ponad wszystko chrześcijański
- Vives razem z Bude, More'em i Erazmem obrali drogę humanizmu chrześcijańskiego
PACYFISTA


(…)

…”: obserwowaniu panujących warunków, wskazywaniu dokładnie problemów, projektowaniu modeli działania i porównywania ich z sytuacjami z życia. Kładł nacisk na to, aby formułowanie jakiejkolwiek generalnej zasady poprzedzała duża liczba eksperymentów.
- kultura języka - jest nieodłącznie związana z myśleniem i odróżnia ludzi od zwierząt. Język jest nieodzownym środkiem stosunków międzyludzkich. Język…
… się.
- „edukacja” i „o edukacji”
- uczenie się jest taką aktywnością, która nigdy nie powinna ustawać, poszukiwanie wiedzy to proces nieustający i mający trzy aspekty: poznanie, porozumiewanie się, i czynienie dobra.
- O wychowaniu niewiasty chrześcijanki dziewczęta muszą być nauczane od narodzenia. We wczesnym dzieciństwie podstawą nauki jest zabawa, ale przedmioty do zabawy powinny być dobrane…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz