Istota TQM - definicja

Nasza ocena:

3
Pobrań: 154
Wyświetleń: 1883
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Istota TQM - definicja - strona 1 Istota TQM - definicja - strona 2

Fragment notatki:

Istota TQM TQM - to zespołowa filozofia zarządzania przedsiębiorstwem, zgodnie z którą „potrzeby klienta oraz cele przedsiębiorstwa są nierozłączne”
TQM - filozofia zarządzania uznająca za priorytet zadowolenie klienta:
TQM wymaga takiego zaprojektowania działań przedsiębiorstwa, które będzie obejmowało:
staranne zaprojektowanie produktu lub usługi
zagwarantowanie aby efekt prowadzonej działalności był zgodny z projektem
T- total - objęcie systemem całej organizacji, uruchomienie procesu ciągłego doskonalenia wszystkich jego obszarów
Q - quality - satysfakcja klienta wewnętrznego i zewnętrznego
M - managment - rozwiązanie problemów i osiąganie poprawy przez wyższa jakość i wydajność pracy oraz lepsze jej rezultaty
Rozwój TQM
-II wojna światowa - podwyższenie funkcjonalności i precyzji wykonania japońskich wyrobów - lata 50 E. Deming i J. Juran,
- wszechstronna filozofia postepowania mająca na celu poprawę konkurencyjności, poprzez: Planowanie
Organizowanie
Zrozumienie każdego działania-operacji
Zaangażowanie każdego pracownika
Wprowadzenie TQM wymaga:
zaangażowania i wsparcia najwyższego kierownictwa
intensywnego szkolenia i uczestnictwa wszystkich zatrudnionych
Główne zasady postępowania przy TQM
orientacja na klienta - zrozumienie klienta
przywództwo - niezbędny lider, by inspirować innych
zasada 1-10-100
symbolicznie tyle wydaje się na korygowanie usuwanie usterek w miejscu ich powstawania
10- dziesięć razy więcej kosztuje rozwiązywanie problemów braku wewnątrz przedsiębiorstwa komórki kontroli jakości, w trakcie wykonania
100- koszt napraw szkód powstałych w efekcie użytkowania wyrobu/ usługi przez klienta praca zespołowa - wszyscy odpowiadają za jakość
podejście procesowe - procesy dzielimy na 3 rodzaje:
podstawowe - związane z zasadniczym przedmiotem
pomocnicze - dotyczące działalności towarzyszącej
strategiczne - dot. celów, procesu planowania i oceny skuteczności podejście systemowe- dzięki zidentyfikowaniu kluczowych procesów i umiejętnemu zarządzaniu ma zagwarantować organizacji:
wzrost skuteczności i efektywności działań
pracownicy powinni dostrzegać i przewidywać konsekwencje swoich działań
eliminować strach przed nieznanym
podejście systemowe - uświadamiać istnienie zależności
podejmowanie decyzji w oparciu o fakty - potrzeba posiadania dokładnych informacji
wzajemne korzystne stosunki z dostawcami
ciągłe doskonalenie - koło Deminga - zaplanuj-wykonaj-sprawdź-działaj
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz