Formy organizacyjne kształcenia

Nasza ocena:

3
Pobrań: 938
Wyświetleń: 2618
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Formy organizacyjne kształcenia  - strona 1

Fragment notatki:


5. Formy organizacyjne kształcenia Podział form ze względu na kryterium miejsca
podział form ze względu na ilość osób
1. MIEJSCE
Zajęcia dydaktyczne szkolne
Klasowo-lekcyjne
Laboratoryjne
Warsztatowo-produkcyjne
świetlicowe
Zajęcia dydaktyczne pozaszkolne (pozalekcyjne)
praca domowa opanowanie wiadomości
utrwalenie materiału przerobionego na lekcji
zebranie pomocy szkolnych
kształtowanie umiejętności i nawyków samodzielnej pracy (samodzielne myślenie i działanie)
wycieczka
bezpośrednie zaznajamianie uczniów z określonymi rzeczami, często w ich naturalnym środowisku, ze zjawiskami, procesami przyrodniczymi, technicznymi, społecznymi i kulturowymi pod kątem wcześniej ustalonych celów pedagogicznych
koła zainteresowań (na terenie szkoły lub poza nią)
zmierzają do ponadprzeciętnego opanowania określonej umiejętności praktycznej
koła: artystyczne, naukowe, techniczne i sportowe
zajęcia w zakładach produkcyjnych, usługowych
2. ILOŚĆ OSÓB
Nauczanie jednostkowe (bezpośrednie-korepetycje, pośrednie-praca z podręcznikiem):
plusy: indywidualizacja treści i tempa uczenia się (stała, dokładna kontrola przebiegu i wyników pracy
minusy: brak możliwości współdziałania z rówieśnikami, nie wyrabia się umiejętności pracy w zespole i dla zespołu
Nauczanie zbiorowe (system klasowo-lekcyjny):
klasa (tworzymy ją z uczniów o tym samym lub zbliżonym wieku, każda klasa pracuje zgodnie z rocznym planem nauczania)
lekcja (podstawowa jednostka zajęć dydaktyczno-wychowawczych, każda lekcja - jeden przedmiot nauczania (wyjątek klasy najniższe)
nauczyciel (kieruje pracą uczniów na lekcji, ocenia postępy w nauce)
Nauczanie grupowe (zespołowe)
klasę dzielimy na grupy (3-6 osób) - wspólna praca nad rozwiązaniem zagadnień teoretycznych lub praktycznych (każda grupa pracuje nad odrębnym zagadnieniem)
skład grupy jest stały (uczniowie tworzą je sami, jednak w składzie muszą być uczniowie zarówno dobrzy jak i słabi)
przewodniczący kieruje pracą grupy (funkcja ta nie jest stała)
grupy pracują pod kierunkiem nauczyciela
ocena uzyskiwanych wyników odbywa się wyłącznie indywidualnie
wyniki referuje jeden z uczniów, przeważnie najsłabszy dyskusja, pogadanka- podstawowa metoda pracy grupowej (często poprzedzająca pracę grupową) ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz