Ewolucja teorii zarządzania

Nasza ocena:

5
Pobrań: 238
Wyświetleń: 1505
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Ewolucja teorii zarządzania - strona 1 Ewolucja teorii zarządzania - strona 2 Ewolucja teorii zarządzania - strona 3

Fragment notatki:

Ewolucja teorii zarządzania Teoria klasyczna
Naukowe zarządzanie
Zarządzanie administracyjne
Teoria behawioralna
Ruch na rzecz stosunków międzyludzkich (human relations)
Teorie ilościowe
Teoria ilościowa zarządzania
Zarządzanie operacyjne
Teorie współczesne
Podejście typu Z
Troska o doskonałość
Teoria klasyczna wykształciła się na początku XX wieku. Celem naukowego zarządzania było efektywne wykorzystanie siły roboczej. Twórcą był Frederik Taylor. Jako brygadzista, a później jako konsultant w wielu firmach badał i projektował stanowiska pracy. Wprowadził przerwy w pracy, zastosował akordowy system wynagrodzeń. Stworzył ideę, która opierała się na następujących krokach:
opracowanie każdego elementu pracy zamiast stosowanych wcześniej przybliżonych metod „na oko”,
naukowe dobieranie i szkolenie pracowników do wykonania pracy zgodnie z krokiem pierwszym,
nadzorowanie pracowników
dalsze planowanie pracy i wykorzystywanie robotników do jej wykonania.
Do rozwinięcia tej teorii przyczynił się Frank Gilberth, który spowodował zwiększenie wydajności pracy (układanie cegieł). Lilian Gilberth miała wkład w ukształtowaniu się psychologii przemysłu oraz kierowania personelem.
Jako małżeństwo wykorzystali swoje techniki w praktyce. Frank (dzięki teorii wydajności) spłodził dwanaścioro dzieci, a Lilian stosując psychologię i kierowanie odniosła sukces w ich wychowaniu.
Innym teoretykiem był Henry Gantt, który współpracował z Taylorem. Pracując samodzielnie stworzył techniki poprawy rezultatów pracy robotnika. Zarządzanie administracyjne skupia się na zarządzaniu całą organizacją. Jej rwórcami byli: Henri Fayol, Lyndall Urwick, Max Weber, Chester Bernard. Fayol ujął praktykę zarządzania w 14 zasadach:
Podział pracy
Autorytet formalny i autorytet osobisty do wykonywania obowiązków kierowniczych
Dyscyplina Jedność rozkazodawstwa, co oznacza, że każdy pracownik powinien otrzymywać polecenia tylko od jednego przełożonego
Jedność kierownictwa - podobne czynności w organizacji powinny być zgrupowane i podległe tylko jednemu kierownictwu
Podporządkowanie interesu osobistego interesowi ogółu
Sprawiedliwe wynagrodzenie dla pracownika i dla organizacji
Centralizacja władzy
Hierarchia władzy, która w organizacji powinna przebiegać z góry na dół i każdy powinien jej przestrzegać
Ład - zasoby ludzkie i rzeczowe powinny być koordynowane tak, by znalazły się na właściwym miejscu i we właściwym czasie
Sprawiedliwe odnoszenie się w stosunku do podwładnych


(…)

… w pewnych sytuacjach. Pracowników traktują jak narzędzia a nie zasoby. Spojrzenie behawioralne kładło nacisk na indywidualne postawy i zachowania. Prekursorem byli: Hugo Münsterberg - psycholog niemiecki, który opublikował pracę „Psychologia i sprawność przemysłowa” oraz Mary Parker Follet. Przedmiotem jej zainteresowania była oświata dorosłych i poradnictwo zawodowe. Badania w tej dziedzinie rozpoczął Elton Mayo wpierany przez General Electric Co. Pierwsze badanie polegało na zmianie oświetlenia w miejscu pracy wybranej grupy robotników. Inne doświadczenie polegało na ustaleniu akordowego planu zachęt płacowych. Okazało się w nich, że system ten nie funkcjonował. Ważniejszym bowiem była dla pracowników akceptacja grupy niż dodatkowe wynagrodzenie. Wynika z tego że element ludzki ma ogromne znaczenie w pracy. Ruch na rzecz stosunków międzyludzkich (human relations) został rozwinięty przez Abrahama Maslowa i Douglasa McGregora.
Maslow rozwinął teorię, że człowiek jest motywowany przez potrzeby układające się w hierarchię: potrzeby samorealizacji, szacunku, przynależności, bezpieczeństwa, fizjologiczne.
McGregor stworzył teorię X i teorię Y. Teoria X jest negatywnym poglądem na robotników i odpowiadają jej poglądy naukowego zarządzania. Teoria Y jest bardziej pozytywna i wychodzi z przesłanek przyjmowanych przez zwolenników teorii międzyludzkich.
Teoria ilościowa powstała podczas II wojny światowej. Opiera się na modelach matematycznych. Za pomocą modeli rozmieszczano siły zbrojne, statki, samoloty, magazyny. Po wojnie metody te zastosowano do rozmieszczania magazynów, fabryk.
ilościowa teoria zarządzania…
… - skupia się głównie na modelach matematycznych, równaniach, np. symulacje komputerowe nad zachowaniem samochodów w czasie kolizji.
Zarządzanie operacyjne - jest nieco mniej zmatematyzowane i mniej skomplikowane statystycznie niż ilościowa teoria zarządzania. Techniki te zajmują się wspomaganiem organizacji w bardziej efektywnym wytwarzaniu produktów lub usług. Teorie ilościowe nie są w stanie w pełni…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz