Ewangelia św. Mateusza - opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 259
Wyświetleń: 1365
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Ewangelia św. Mateusza - opracowanie - strona 1

Fragment notatki:


7. Autor, adresaci, czas powstania i struktura literacka Ewangelii św. Mt Ewangelia ta cieszyła się wielkim powodzeniem w pierwotnym Kościele. Była ona cyto­wana i komentowana przez Ojców Kościoła częściej niż pozo­stałe. Uważano za najbardziej kom­pletną katechezę o życiu i nauce Jezusa. Pod względem treści zaś jest najbardziej usystematyzowana.
Autor Ewangelii Stoi przy jego imieniu określenie „celnik”. Apostoł ten, zatem wywodził się z tej grupy ludzi, którą żydzi nienawidzili za kolaborację z Rzymem i oszustwa. Po­bierali oni podatki na rzecz Rzymian. Przy tej okazji oczywiście starali się wyciągnąć jak najwięcej korzyści dla sie­bie. Z tej przyczyny faryzeusze nazywali ich nieczystymi. Twier­dzili wręcz, że celnik nie może nawet pokutować za swe grzechy, gdyż nie jest w stanie wiedzieć dokładnie, ilu ludzi do tej pory oszukał. Poniósł śmierć męczeńską.
Świadectwa o nim mówią, że napisał Ewangelię po aramej­sku i że ją napisał dla wiernych pochodzenia żydowskie­go. Mateusz celnik pozostawił pewne osobiste ślady w swej Ewangelii. Gdy np. zaczyna mówić o sprawach podatku, podaje fachowe terminy. Używa on skomplikowa­nych kon­strukcji typowych dla pięknego języka literackiego. Poza tym w Ewangelii tej nie widać świadectwa bezpośrednie­go świadka. Apostoł Mateusz tam prawie się nie pojawia. Autor pisze o wydarzeniach sucho i bez zaangażowania, a w opisach streszcza tekst Markowy. Adresaci i czas powstania Według tradycji, adresatami są judeochrześcijanie. Mateusz bardzo często cytuje ST. Ciągle jeszcze kładzie nacisk na posłuszeństwo Prawu: „Nie sądźcie, że przyszedłem znieść Prawo albo Proroków. Nie przyszedłem znieść, ale wypełnić... ani jedna jota, ani jedna kreska nie zmieni się w Prawie, aż się wszystko spełni”. Pisząc o zwyczajach typowo żydowskich zakłada ich znajomość, gdyż ich nie wyjaśnia. Nie jest to jednak tekst zamknięty i prze­znaczony dla Żydów. Jezus także w tym dziele podkreśla wiarę pogan i ich równość w Królestwie niebieskim.
Bezpo­średnimi adresatami są, więc Żydzi, lecz Ewangelia jest skierowana do wszystkich narodów. Ewangelia ta została napisana w czasie ostatecznego oddzielenia się Kościoła od Synagogi, która była nastawiona wrogo do chrześcijaństwa. Ewangelia Mateuszowa jest wyraźnym świadectwem tego rozłamu. Najpraw­do­podobniej powstała ona w latach 75-80. Struktura Ewangelii „ Ma­teusz zredagował swoje dzieło nie według porządku, w jakim Jezus czy­nił i mówił, lecz według innego planu, który uważał za zgodny z nau­ką” tak, żeby wszystkie opisywane w nim rzeczy „tworzyły piękną całość doktrynalną ”.

(…)

… dodamy prolog i epilog, otrzyma­my liczbę 7 - doskonałą, również bardzo umiłowaną przez Mateusza (7 przypo­wieści, przypowieść o 7 braciach, 7-krotne „biada” przeci­wko uczonym w Piśmie i faryzeuszom).
Cała Ew.Mt jest więc sys­tematyczną kate­chezą o tym Królestwie, zło­żoną z pięciu części:
Prolog: Ewangelia dzieciństwa: Mt 1-2.
1. Program Królestwa: Mt 3-7.
2. Przepowiadanie Królestwa: Mt 8-10.
3…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz