Doktryny państwa i ustroju wg Arystotelesa

Nasza ocena:

3
Pobrań: 532
Wyświetleń: 2191
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Doktryny państwa i ustroju wg Arystotelesa - strona 1

Fragment notatki:

Omawia takie zagadnienia jak: Arystoteles, filozofia Arystotelesa, nauka o polityce według Arystotelesa, etyka nikomachejska oraz nauka o państwie.

Doktryna państwa i ustroju według Arystotelesa. Arystoteles - grecki filozof uczeń Platona żyjący w latach 384 - 322 p.n.e. Był zwolennikiem opartej na doświadczeniu mądrości. Uważał, że jedynie rzetelna obserwacja może stać się źródłem wiedzy. Formom myślenia i regułom wnioskowania poświęcał wiele uwagi. Był przekonany, że do prawdy dociera się przez obserwację faktów, które pozwalają nam zorientować się w charakterze dokonujących się przemian a nie poprzez kontemplację oderwanych od świata idei czy analizę pojęć. Dla Arystotelesa świat jest wielką księgą przemian. Arystoteles uważa, że wszystko znajduje się w nieustannym ruchu, ulega ciągłej przemianie, ruch jest dobrodziejstwem. Wszystko do czegoś prowadzi, obserwujemy nieustanne wyławianie się kształtów.
Filozofia Arystotelesa pozwala spojrzeć na upływ czasu zupełnie inaczej. Zmiany oznaczają urzeczywistnienie pewnej potencji, początek nowej sytuacji. Arystoteles nie będzie się domagał powtórzenia procesu kreacji - nie pragnie by filozof wyręczał stwórcę. Za najistotniejszą rzecz uważa wykorzystywanie istniejących już możliwości. We wszystkim co istnieje jest pewna dwoistość. Arystoteles charakteryzując tę dwoistość posługiwał się dwoma określeniami: hyle - materia i morfe - forma. Można powiedzieć, że zawsze mamy do czynienia z tym, co kształtuje i tym, co jest kształtowane. Rzeczy mają więc swoje podłoże - materię oraz swoje upostaciowanie - formę.
Arystoteles rozwija teologiczną koncepcję istnienia ponieważ uważa, że wszystko podporządkowane jest jakiemuś celowi i zapewne do czegoś zmierza. Każda rzecz zawiera więc w sobie cel własnego rozwoju. Sens wszystkich przemian określa dążenie do tego by stać się tym, czym stać się nie można, realizując własny telos. Obserwując rzeczywistość, trzeba więc śledzić przemiany.
Nauka o polityce jest, według Arystotelesa nauką praktyczną. Twierdzi on, że „ Polityka - nauka o państwie ma badać rzeczy, które mogą być inne niż są „. Polityka zajmuje się ludzkim działaniem i jego efektami, ustalaniem reguł postępowania, mających na celu ogólny priorytet dobra.
„Wszelkie zarówno działanie, jak i postanowienie zdają się zdążać do jakiegoś dobra i dlatego trafnie określono dobro jako cel wszelkiego działania”. ( Etyka nikomachejska ). Polityka pozostaje w ścisłym związku z etyką. Nauka o państwie jest w istocie nauką o sposobach działania sprzyjających osiągnięciu szczęścia. Każde państwo jest wspólnotą, a każda wspólnota powstaje dla osiągnięcia jakiegoś dobra. Powstaje ono dla umożliwienia życia, a istnieje, aby życie było dobre. Arystoteles twierdzi, że państwo składa się nie tylko z większej ilości osób, ale i z osób „różnorodnych”. Życie w państwie nie może oznaczać konsolidacji wykluczającej odrębność. Ogół nie może stać się tyranem; dzięki istnieniu państwa życie jednostki ma stać się lepsze. Według Arystotelesa państwo musi dążyć do zagwarantowania powszechnej zgody. Tylko wtedy życie w państwie może zmienić się na lepsze. Pierwszym więc zadaniem państwa jest zlikwidowanie rujnujących konfliktów. Arystoteles powiada - „Sprawiedliwość jest znamieniem państwa, wymiar jej jest podstawą porządku istniejącego we wspólnocie”. To rozstrzygnięcie tworzy podstawę arystotelesowskiej nauki o ustroju państwa. Ustroje dzieli na: właściwe i zwyrodniałe. Ustrój właściwy to taki, który według zasady bezwzględnej

(…)

… tego znaczeniu. Państwo powinno być konglomeratem, tzn.: ujednolicać, łączyć, eliminować skrajności, zespalać różnorodne pierwiastki, nieustannie poszukiwać wspólnej, średniej miary. Arystoteles jest zwolennikiem ustroju mieszanego. Jest to ustrój najbezpieczniejszy ponieważ powstaje z zespolenia odrębnych form. Takim ustrojem jest politeja. Jest to połączenie pierwiastków oligarchii i demokracji ( monarchia…
… arystotelesowskiej nauki o ustroju państwa. Ustroje dzieli na: właściwe i zwyrodniałe. Ustrój właściwy to taki, który według zasady bezwzględnej sprawiedliwości ma na celu dobro ogóle. Ustrój zwyrodniały to taki, który ma na celu jedynie dobro rządzących, jest to ustrój błędny i przedstawia wszystkie zwyrodnienia właściwego. Ustroje właściwe to: monarchia, arystokracja i politeja; zwyrodniałe zaś to: tyrania…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz