Decyzje - Zdefiniowanie problemu - omówienie

Nasza ocena:

3
Wyświetleń: 581
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Decyzje - Zdefiniowanie problemu - omówienie - strona 1 Decyzje - Zdefiniowanie problemu - omówienie - strona 2 Decyzje - Zdefiniowanie problemu - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

DECYZJE Kierownik działa, podejmując decyzje. Zarządzanie jest zawsze procesem podejmowania decyzji. Decyzja powinna przynieść pożądany wynik przy minimum wysiłku i zakłóceń w działaniu organizacji.
Podejmowanie decyzji ma pięć odrębnych faz. Są nimi:
Z definiowanie problemu W praktyce żaden problem nie ujawnia się w sposób pozwalający na podjęcie decyzji. To, co na pierwszy rzut oka wygląda na istotne elementy problemu, rzadko bywa naprawdę ważne. Żeby dojść do prawidłowego zdefiniowania problemu, kierownik musi zacząć od znalezienia tzw. „czynnika krytycznego”. Jest to ten element sytuacji, który należy zmienić w pierwszej kolejności - przed pozostałymi.
Analiza problemu Analiza problemu polega na sklasyfikowaniu go i ustaleniu faktów. Klasyfikacja problemu potrzebna jest po to, by wiedzieć, kto musi podjąć decyzję, z kim należy o niej poinformować. Dzięki temu będzie jasne, co kto musi zrobić, by obrócić decyzję w skuteczne działanie.
Wypracowanie wariantów rozwiązań Żelazną zasadą powinno być opracowanie dla każdego problemu kilku wariantów rozwiązań. Warianty rozwiązań będą różne dla każdego problemu. Zawsze natomiast trzeba rozważyć skutki zaniechania działań, tzn. co się stanie, jeśli nic nie zrobimy. Jest to bowiem taka sama decyzja, jak decyzja o podjęciu określonego działania. Znajdowanie najlepszego rozwiązania. Bardzo rzadko zdarza się, by istniało tylko jedno rozwiązanie danego problemu. Wyborem najlepszego z możliwych rozwiązań rządzą cztery kryteria:
Ryzyko - porównanie ryzyka i spodziewanych korzyści związanych z danym wariantem rozwiązania; ważna jest tu proporcja ryzyka i korzyści;
Wysiłek - który z wariantów da najlepsze rezultaty przy najmniejszym wysiłku i najmniejszym zakłóceniu rytmu organizacji;
Czas - wybór wariantu w zależności od tego, czy decyzja ma dać szybki, jednorazowy efekt, czy też jej skutki mają ujawnić się w dłuższym okresie czasu, niekoniecznie od razu;
Ograniczanie zasobów - najważniejszym zasobem, którego ograniczenia należy rozważyć, są ludzie, którzy będą wykonawcami decyzji; żadna nie może być lepsza (ponad możliwości) od ludzi, którzy mają ją realizować.
Nigdy nie wolno akceptować decyzji fałszywej tylko dlatego, że brakuje ludzi i kompetencji do wykonywania decyzji właściwej. Wybierać należy zawsze między tymi wariantami działania, które dają odpowiednie rozwiązania problemu. A jeśli rozwiązać go można tylko wtedy, gdy zażąda się od ludzi więcej, niż mogą z siebie dać, to albo oni muszą do tej miary dorosnąć, albo trzeba ich zastąpić innymi, którzy to potrafią.
Nadawanie decyzji skuteczności Istotą decyzji kierownika jest to, że dla nadania jej skuteczności konieczni są inni ludzie. Dopiero ich działania sprawią, że decyzja wejdzie w życie i przyniesie skutki. Rola kierownika sprowadza się tu do przekazania podwładnym, co i jak powinni zrobić oraz do ich odpowiedniego umotywowania. Jest to warunkiem podjęcia właściwych działań.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz