Czynności dwustronne administracji publicznej - wykłady

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 1022
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Czynności dwustronne administracji publicznej - wykłady - strona 1

Fragment notatki:

Z treści notatki dowiemy się więcej na takie tematy, jak: decentralizacja, zasady zawierania umów cywilno-prawnych, organizacje społeczne i ich relacja do administracji publicznej, ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Czynności dwustronne administracji publicznej
zmiany w administracji - podmioty traktowane kiedyś jako administrowane, dzisiaj stają się partnerem administracji. Wpływa to także na działanie administracji - wycofuje się z działań władczych, jednostronnych na rzecz czynności dwustronnych.
Decentralizacja - uprawnień władczych polega na tym że organy centralne przekazują kompetencje organom niższym. Typowym przejawem decentralizacji jest utworzenie samorządów terytorialnych.
Prywatyzacja - zadania i kompetencje administracji publicznej zostają oddane w ręce podmiotów niepublicznych. Cała masa zadań administracji z czasem zanika np. cenzura.
Sytuacja najbardziej typowa polega na tym że pewne zadania nadal traktowane są jako publiczne ale wykonywane są przez podmioty niepubliczne np. oświata, służba zdrowia.
Trzy sektory w których nastąpiły znaczące przemiany:
sektor tradycyjnej, władczej administracji publicznej - do 1991 roku ten sektor wykonywał całą „administrację”. Po roku 1991 nastąpiła reforma administracji.
sektor podmiotów gospodarczych- przed reformą administracji nie istniał. Wcześniej zadania te wykonywała administracja publiczna. Prywatyzacja może być także niebezpieczna np. mpec może dyktować nowe wyższe ceny.
obywatele zorganizowani w organizacje- fundacje, stowarzyszenia, zgromadzenia. Sektor ten coraz silniej naciska na administrację publiczną ponieważ chce partycypować w administrowaniu, chce przejmować zadania od administracji publicznej.
Czynności dwustronne to:
czynności w sektorze administracji publicznej - podmioty tworzące administrację publiczną współdziałają ze sobą i zachodzą między nimi interakcje. (Organ to wójt, burmistrz, prezydent. Urząd to zespół pracowników realizujących polecenia organu. Urząd realizuje polecenia organu wiec nie ma tu czynności dwustronnych. Tak samo z jednostką organizacyjną wykonującą zadania organu który ją utworzył)
czynności dwustronne między administracją publiczną a sektorem gospodarczym lub sektorem niepublicznym organizacji społecznych (podmioty z poza administracji publicznej)
„Ustawy mogą nakładać na gminy obowiązek wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej” - odesłanie do szczegółowych ustaw z zakresu prawa materialnego w których jest zapisane jakie zadania z zakresu administracji rządowej musi wykonywać samorząd terytorialny. Podstawą takiego porozumienia są ustawy ustrojowe.
Porozumienie zawarte przez co najmniej dwóch ministrów w celu wydania rozporządzenia tylko przez jednego z nich nie jest czynnością dwustronną. Jeżeli minister ustawowo został zobligowany do zawarcia porozumienia z innym ministrem przed wydaniem rozporządzenia i nie zawrze tego porozumienia to rozporządzenie będzie niezgodne z prawem. Np.:
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz