Fragment notatki:
Grupa BLOK II grupa Krakowska WPROST 1966 KRAKÓW Nowi dzicy (Neu Wilde) Gruppa Szkoła Nowojorska Ekspresjonizm abstrakcyjny H. Berlewi, J. Golus, W. Kajriúksztis, K. Kobro, M. Nicz-Borowiakowa, A. Rafałowski, W. Strzemiński, H. Stażewski, M. Szczuka, T. Żarnowerówna Sasza Blonder, Berta Grünberg Maria Jarema, Leopold Lewicki Adam Marczyński, Szymon Piasecki Stanisław Osostowicz, Bolesław Stawiński Jonasz Stern, Henryk Wiciński Aleksander Winnicki, Eugeniusz Waniek Maciej Bieniasz, Zbylut Grzywacz, Leszek Sobocki, Jacek Waltoś, Barbara Skąpska Rainer Fetting, Salome, Bernd Zimmer, Helmut Middendorf Ryszard Grzyb, Paweł Kowalewski, Jarosław Modzelewski, Włodzimierz Pawlak, Marek Sobczyk, Ryszard Woźniak Willem de Kooning Helen Frankenthaler Arshile Gorky, Adolph Gottlieb Philip Guston, Barnett Newman Hans Hoffmann, Franz Kline Lee Krasner, Rober Motherwell, Riopel e Jackson Pollock, Jean-Paul Mark Rothko, Clyfford Stil Członkowie Bloku nawiązywali do kubizmu, suprematyzmu i konstruktywizmu. Reprezentując różne postawy twórcze, odrzucali dekoracyjność w sztuce, kwestionowali rolę natchnienia i indywidualności artysty. Postulowali kolektywizację i mechanizację procesu twórczego. Głosili utylitaryzm i estetykę maksymalnej ekonomii. Artystę utożsamiali z robotnikiem i konstruktorem, proces twórczy - z produkcją, dzieło sztuki - z produktem, muzeum i pracownię artysty - z halą fabryczną. Różnice programowe spowodowały szybki rozpad Bloku, część jego członków trafiła do grup y Praesens. reprezentuje lewicowy światopogląd. Nie mieli ściśle określonego programu artystyczngo. Uprawiali sztukę nowoczesną, wpisującą się w nurty kubizmu, abstrakcjonizmu i ekspresjonizmu. Pod koniec okupacji członkowie stowarzyszenia skupiali się wokół konspiracyjnego teatru Tadeusza Kantora. Charakterystyczne dla wczesnej twórczości członków było nawiązywanie do brutalnego ekspresjonizmu Andrzeja Wróblewskiego. Działalność grupy była wystąpieniem przeciwko dominującej wówczas w Polsce sztuce abstrakcyjnej, która rozwijała przede wszystkim zagadnienia formalne, a przekaz treściowy pozostawiała na drugim planie. Grupa opowiedziała się za figuratywnością, antyestetyzmem i antyformalizmem. W swoich dziełach podejmowali tematy społeczne, polityczne oraz zagadnienia egzystencjalne. Grupa z niechęci d o pop-artu. Tematem prac neofowistycznych są zwykle ludzie, często ukazani w konwencji pornograficznej lub
(…)
… wrażenia głębi oraz dramatyzm dzieła sztuki. Do wyodrębnionych Malarze nawiązywali do rozmaitych
wielu najważniejszych ruchu później odmian informelu należą: taszyzm, zachodnich nurtów sztuki współczesnej –
kierunków XX w., przede rozwibrowaniem pola malarstwo kaligraficzne, malarstwo materii i surrealizmu, informelu, kubizmu.
wszystkim sztuki widzenia. Za okres action painting.
abstrakcyjnej. W krytyce…
… pewną świeżość w
ówczesny świat sztuki, odcinając się od
koloryzmu panującego w akademiach.
Malarze nawiązywali do rozmaitych
zachodnich nurtów sztuki współczesnej –
surrealizmu, informelu, kubizmu.
Taszyzm
Abstrakcja
(geometryczna,
niegeometryczna,
biomorfizm)
Piet Mondrian Jean-Paul
K. Malewicz
Riopelle,
Władimir
Hans Hartung
Tatlin,
A.Rodczewko,
El Lissitzky,
Kandinsky
realizacja
dzieła…
… organem prasowym był Głos
Wchutiemasem. rąk ludzkich. oraz wydawaniu publikacji. Plastyków.
Sztuka kinetyczna OP ART INFORMEL Grupa Zamek
Sztuka kinetyczna – kierunek Victor Vasarely Wols, Hans Hartung, Jean Fautrier, krytyk Jerzy Ludwiński
w sztuce współczesnej Jesús-Rafael Soto, Jean Dubuffet, Henri Michaux, Antoni Tàpies Włodzimierz Borowski,
koncentrujący się na Carlos Cruz Diez, Alfred Manessier…
… szczytowy op-artu
stalinowskiej i reżimów uznaje się lata 50. i 60.
komunistycznych formalizm XX wieku
stał się epitetem, którym
piętnowano sztukę niezgodną
z doktryną realizmu
socjalistycznego.
Abstrakcja Taszyzm Malarstwo Abstrakcja Environment Happening Minima-art Pop-art
(geometryczna, materii pomalarska
niegeometryczna,
biomorfizm)
Piet Mondrian Jean-Paul J. Fautrier Ellsworth Kelly Wojciech John Cage…
… pt.
Studium
przestrzeni.
Fangora i
Zamecznika
Major
Waldemar
Fydrych
Vahan Bego
Piotr "Lenin"
Lisiewicz
Minima-art
Sol LeWitt
Robert Morris
Donald Judd
Carl Andre
Robert Duran
Pop-art
R. Hamilton, E. Paolozzi
Peter Blake, David Hockney,
Patrick Caulfield, Allen Jones,
Peter Phillips, Jasper Johns,
Roy Lichtenstein, Claes
Oldenburg, Tom Wesselmann,
Robert Rauschenberg, Andy
Warhol, Jim Dine, Robert…
… oznaczała stateczność i artystów plastyków, którzy oparciu o francuskie tradycje
budownictwa w celu zapewnienia - męskość, a pozioma dynamikę - kobiecość. dołączyli do niej po impresjonizmu.
tanich, wygodnych mieszkań dla W twórczości osób związanych z tym nurtem zamknięciu „Zwrotnicy” oraz Kapiści podejmowali różną
przeciętnie zarabiających. Program uwidaczniają się charakterystyczne cechy członków „Bloku…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)