Budowa mostów o konstrukcji z drewna klejonego - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 756
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Budowa mostów o konstrukcji z drewna klejonego - wykład - strona 1 Budowa mostów o konstrukcji z drewna klejonego - wykład - strona 2 Budowa mostów o konstrukcji z drewna klejonego - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Budowa mostów o konstrukcji z drewna klejonego
Technologia budowy mostów z drewna klejonego obejmuje takie zagadnienia [3], [202], jak:
• produkcja wielkogabarytowych elementów konstrukcyjnych,
• transport elementów lub całych przęseł na miejsce przeznaczenia,
• wykonawstwo podpór,
• montaż przęseł,
• roboty wykończeniowe, polegające na zamontowaniu poręczy, wykonaniu nawierzchni i zabezpieczeniu antykorozyjnym konstrukcji.
Sposób produkcji wielkowymiarowych elementów konstrukcyjnych z drewna klejonego został omówiony w rozdziale 3 i 12.
Przęsła mostów o dźwigarach z drewna klejonego mogą być projektowane jako:
• całkowicie prefabrykowane; wówczas przęsło w całości jest wykonane w wy­twórni i po przetransportowaniu na miejsce przeznaczenia ustawiane na przy­gotowanych uprzednio podporach,
• składane (montowane) z elementów prefabrykowanych; scalanie przęsła na­stępuje wówczas na budowie,
• konstrukcje o dźwigarach prefabrykowanych i wykonywanym na budowie pomo­ście drewnianym lub w formie płyty żelbetowej, a nawet stalowej płyty ortotro-powej.
Do specyficznych zagadnień występujących w czasie budowy przęseł drewnia­nych należy zaliczyć:
• konieczność zabezpieczenia stateczności elementów w poszczególnych fazach montażu,
• całkowite wyeliminowanie spawania ze względu na palność drewna; stalowe elementy przęseł takie jak stężenia i poręcze muszą być łączone za pomocą śrub,
• konieczność zaprojektowania i wykonania indywidualnych złącz.
i Jernenty prefabrykowane z drewna klejonego wyróżniają się stosunkowo małą masą, co pozwala często na zamontowanie w wytwórni całych przęseł lub scalo­nych elementów montażowych. Transport takich elementów może odbywać się drogą kołową (rys. 9.1) lub śmigłowcem transportowym z wytwórni na miejsce prze­znaczenia oraz w celu ustawienia konstrukcji na podporach.
Jako całkowicie prefabrykowane są wykonane obiekty o długości sięgającej na­wet 40 m, o szerokości do 2,5 m szerokości. Przykłady dwudźwigarowych kładek dla pieszych o zagłębionym pomoście zamontowanych w całości w wytwórni poka­zano na rys. 9.2 i 9.3 [3].
•. :aż przęsła o pomoście z prefabrykowanych płyt klejonych łączonych na dyle obejmuje następujące czynności:
a) ułożenie dźwigarów głównych na uprzednio wykonanych podporach, b) zapewnienie stateczności dźwigarom głównym przez zamontowanie poprzecz­nie lub stężeń; jeżeli transport nie przewiduje poprzecznie i stężeń stałych,
należy zastosować stężenia montażowe,
c) ułożenie i przymocowanie pomostu z prefabrykowanych płyt drewnianych,


(…)

… przy ściance żwirowej przyczółka,
• w przygotowane otwory (w osi płyty) wypełnione wcześniej klejem wciska się trzpienie stalowe (rys. 9.4 i 9.5),
• krawędź płyty smaruje się również klejem,
• następnie do zamocowanej płyty dostawia się następną, mającą nawiercone otwory na uciąglające trzpienie; otwory te także wypełnia się klejem, a następnie doci­ska dołączaną płytę do zmontowanej części pomostu za pomocą siłowników,
• po dociśnięciu płyta jest mocowana do belek głównych na gwoździe lub wkręty,
• po tej czynności jest zwalniany nacisk siłowników i można przystąpić do mon­tażu następnego elementu,
*. zię ki tak k; technologii montażu płyt pomostowych uzyskuje się pomost szczel­ny, co zwiększa trwałość obiektu.
leżeli szczelność pomostu nie jest wymagana, można stosować inne sposoby mocowania prefabrykowanych…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz