Ważne! Ta strona wykorzystuje pliki cookie.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies m.in. do celów reklamowych i statystycznych. Mogą stosować je też współpracujące z nami firmy - m.in. reklamodawcy. W przeglądarce internetowej, w której otwierasz nasz serwis możesz zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystając z tego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies wyrażasz zgodę na ich używanie i zapisywanie w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności i Regulaminie.

Antropologiczna koncepcja człowieka- pedagogika

Nasza ocena:

Pobrań: 16
Wyświetleń: 483

Pobierz ten dokument

przeglądaj dokument na swoim komputerze

lub wydrukuj i korzystaj w dowolnym miejscu

Podgląd dokumentu

Fragment notatki:

1. Antropologiczna koncepcja człowieka, czyli całościowe ujęcie człowieka, człowiek istnieje jako jednostka i człowiek istnieje w grupie. Przy ujęciu antropologicznym nie rozdziela się bytu duchowego i materialnego człowieka. Antropologia stara się ująć życie grupy oraz miejsce jednostki w tej grupie i jej funkcjonowanie. Antropologia określana jest często jako najogólniejsza z nauk o człowieku, dlatego też problematyka człowieka, jego istoty gatunkowej i osobowości powinna stanowić centralny problem dociekań zainteresowań antropologa. Koncepcje człowieka to koncepcje filozoficzne, najczęściej ujmuje się w dwa nurty – życie psychiczne jednostki albo życie zbiorowości- psychiczna całość. Przyjmuje się życie psychiczne jako całość, wizje człowieka, który ma być niezależny od miejsca i czasu. Koncepcja człowieka w sensie socjologicznym to widzenie człowieka jako jednostka w grupie. Wg Socjologii grupę tworzy wizja człowieka. 2. Rola mitu w kulturze. Mit to opowieść zazwyczaj nieznanego pochodzenia, przynajmniej w części tradycyjnej. Pozornie relacjonuje wypadki historyczne, mające służyć do wyjaśnienia jakiś zwyczajów, wierzeń, instytucji a zjawisk naturalnych, zwłaszcza związanych z magią, kultem, wierzeniami religijnymi. Według Platona mit to historia, wierzenie, pogląd uważane za prawdziwe przez członków jakieś grupy, zwłaszcza jeśli służą za poparcie pewnych istniejących tradycyjnych praktyk, instytucji, chociaż są całkowicie bezpodstawne. Mity podobnie jak wszystkie inne formy wierzeń, stanowią część doktryny religijnej, teoretyczną stronę religii, w której znajdują wyraz wyobrażenia i poglądy na temat powstania, rozwoju i przeznaczenia świata (kosmologia), na temat pochodzenia istoty i przeznaczenia człowieka (antropologia religijna). Mit to wierzenie lub fantas

1. Antropologiczna koncepcja człowieka, czyli całościowe ujęcie człowieka, człowiek istnieje jako jednostka i człowiek istnieje w grupie. Przy ujęciu antropologicznym nie rozdziela się bytu duchowego i materialnego człowieka. Antropologia stara się ująć życie grupy oraz miejsce jednostki w tej grupie i jej funkcjonowanie. Antropologia określana jest często jako najogólniejsza z nauk o człowieku, dlatego też problematyka człowieka, jego istoty gatunkowej i osobowości powinna stanowić centralny problem dociekań zainteresowań antropologa. Koncepcje człowieka to koncepcje filozoficzne, najczęściej ujmuje się w dwa nurty - życie psychiczne jednostki albo życie zbiorowości- psychiczna całość. Przyjmuje się życie psychiczne jako całość, wizje człowieka, który ma być niezależny od miejsca i czasu. Koncepcja człowieka w sensie socjologicznym to widzenie człowieka jako jednostka w grupie. Wg Socjologii grupę tworzy wizja człowieka.
2. Rola mitu w kulturze. Mit to opowieść zazwyczaj nieznanego pochodzenia, przynajmniej w części tradycyjnej. Pozornie relacjonuje wypadki historyczne, mające służyć do wyjaśnienia jakiś zwyczajów, wierzeń, instytucji a zjawisk naturalnych, zwłaszcza związanych z magią, kultem, wierzeniami religijnymi. Według Platona mit to historia, wierzenie, pogląd uważane za prawdziwe przez członków jakieś grupy, zwłaszcza jeśli służą za poparcie pewnych istniejących tradycyjnych praktyk, instytucji, chociaż są całkowicie bezpodstawne. Mity podobnie jak wszystkie inne formy wierzeń, stanowią część doktryny religijnej, teoretyczną stronę religii, w której znajdują wyraz wyobrażenia i poglądy na temat powstania, rozwoju i przeznaczenia świata (kosmologia), na temat pocho

(…)

… się: religioznawstwo, filozofia religii, socjologia religii, psychologia religii, geografia religii. Religie dzieli się: na narralne i objawione; ze względu na to, jak pojmują istotę boską: monoteizm, politeizm, henoteizm, panteizm; ze względu na zasięg oddziaływania religii: religie uniwersalistyczne, narodowe, plemienne. Obecnie na świecie istnieje ponad 4000 różnych wyznań. Około 14% całej populacji nie przyznaje…
… stopniu zamknięcia np. kultura wschodu; kontekst niski- dominuje komunikacja werbalna nad pozawerbalną; kontekst średni- komunikacja werbalna i pozawerbalna są równe.
31. Swój i obcy. Tolerancja kulturowa - uznawanie prawa innych do posiadania własnych poglądów, wyznawania religii odmiennej od religii przez siebie wyznawanej, nie obejmuje idei antyhumanitarnych lub zbrodniczych; przeciwieństwo fanatyzmu…
… to zespół wierzeń dotyczących świata, ludzkości i człowieka, związanych z nimi zachowań oraz form organizacji społecznej. Przedmiotem czci są najczęściej przemożne siły natury, przyrody, siły witalne lub bóstwa transcendentalne. Szczytowe formy wierzeń religijnych wyrażają się w wierze jednego boga (monoteizm). Rozwój religii wiąże się ściśle z rozwojem kultury od pradziejów do czasów dzisiejszych. Religia…
… grupy. 23. Święto W kulturze było to zawsze sacrum- święte, profanum- świecki, czyli święto to wszystko co oznacza codzienność, każde święto dotyczy jakiejś wartości, co jest ludziom potrzebne co chcą czcić, afirmować. Nie jest też ważne jakie święto ma korzenie, święto o korzeniach historycznych to święta narodowe, zaś o korzeniach mitycznych to święta podstawowe najczęściej rodzinne. Święto…

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz