analiza strategiczna space

Nasza ocena:

5
Pobrań: 189
Wyświetleń: 2877
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
analiza strategiczna space - strona 1 analiza strategiczna space - strona 2 analiza strategiczna space - strona 3

Fragment notatki:

Charakterystyka metody SPACE. Etapy postępowania: wyznaczenie czterech wymiarów przestrzeni, w której identyfikuje się pozycję firmy, jak i charakteryzujących je determinant, narysowanie układu współrzędnych, którego półosie (+x, -x, +y, -y stanowią odpowiednio: IS, CA, FS, ES), skwantyfikowanie wymiarów i determinant, określenie pozycji strategicznej firmy. Strategia agresywna, strategia konserwatywna, strategia defensywna, strategia konkurencyjna. Czynniki siły finansowej firmy, czynniki przewagi konkurencyjnej, czynniki stabilności otoczenia, czynniki siły branż.

Analiza strategiczna SPACE
Charakterystyka metody SPACE
Wśród wielu decyzji strategicznych, jedną z podstawowych jest wybór rodzaju działalności (domeny działania, segmentów) opisywanych zwykle w kategoriach produktu i rynku. Dotyczą one głównie strategii ekspansji. W stosunku do rzeczywistych i potencjalnych domen należy znaleźć odpowiedzi na następujące pytania:
Które z istniejących powinny wzrastać?
Które powinno się stabilizować na istniejącym poziomie?
Które trzeba redukować, likwidować?
Kiedy można inwestować w branże dotychczas nie brane pod uwagę w strategii rozwoju firmy?
Istnieją pewne metody mogące dać odpowiedź na powyższe pytania. Zalicza się do nich ogólne metody rachunku ekonomicznego oraz metody portfelowe. Jedną z metod portfelowych jest metoda oceny pozycji konkurencyjnej i działalności firmy - Strategic Position and Action Evaluation - służąca do podejmowania decyzji o dywersyfikacji działalności firmy lub oceny poszczególnych jej domen (segmentów).
Wśród metod określania pozycji strategicznej firmy metoda SPACE wyróżnia się skwantyfikowanym podejściem w oszacowaniu miejsca danej organizacji w otoczeniu, oryginalnymi wymiarami organizacji i otoczenia oraz ciekawą interpretacją wyników i propozycji zachowań strategicznych. Procedura metody SPACE jest zbliżona do techniki SWOT.
2.Etapy postepowania
Tok postępowania w tej metodzie można podzielić na cztery etapy: Wyznaczenie czterech wymiarów przestrzeni, w której identyfikuje się pozycję firmy, jak i charakteryzujących je determinant. Narysowanie układu współrzędnych, którego półosie (+x, -x, +y, -y stanowią odpowiednio: IS, CA, FS, ES). Skwantyfikowanie wymiarów i determinant. Określenie pozycji strategicznej firmy. Przestrzeń w której identyfikuje się pozycje firmy, jest określona czterema wymiarami:
Dwoma wewnętrznymi, dotyczącymi konkretnej firmy, tj.:
mocą finansową (FS- ang. financial strength)
przewaga (pozycją) konkurencyjną (CA - ang. competitive advantage)
Dwoma zewnętrznymi, dotyczącymi otoczenia firmy, tj.;
Siłą sektora (branży) (IS ang. industry strength)
Turbulencją (niestabilnością) otoczenia (ES- ang. environmental stability)
Szczegóły determinant prezentuje tab. 1. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz