Albert Wielki - poglądy

Nasza ocena:

3
Pobrań: 98
Wyświetleń: 1092
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Albert Wielki - poglądy - strona 1 Albert Wielki - poglądy - strona 2

Fragment notatki:

ALBERT WIELKI ur. w 1193, + 1280, Niemiec, od 1223 r. dominikanin. Nazywany Albertem z Kolonii (bo tam zmarł) lub Albertem z Lauingem w Szwabii (gdzie się urodził). Był bezpośrednim mistrzem św. Tomasza. Studiował w Padwie, Kolonii. W Padwie wstąpił do Dominikanów. W 1245 roku profesor teologii w Paryżu, propagował arystotelizm. 1260 - bp Ratyzbony, po roku rezygnuje i zostaje teologiem papieskim. W XV wieku zostaje błogosławionym, a w XX ogłoszono świętym. Autor wielu dzieł: komentarze do Arystotelesa, Pseudo- Dionizego, sentencji Piotra Lamberta, Pisma Świętego. Nie chciał stworzyć własnego systemu. Odróżniał tajemnicę wiary od faktów, którymi zajmuje się wiedza. Określił metodę dla nauk przyrodniczych i teologicznych. Posiadł ogromną wiedzę filozoficzno - teologiczną, ale też chemia, biologia. Był myslicielem przekraczającym wiedzą św. Tomasza z Akwinu. Problem bytu Przyjmuje złożenie z materii i formy. To forma sprawia, że byt istnieje jako substancja. To substancja jest ostateczną doskonałością bytu. Odróżnia różne formy: substancjalną i totalną. Totalna - to wyabstrahowana natura, w której podmiot uczestniczy. Możemy w niej uchwycić gatunkową doskonałość bytu. Forma substancjalna - pozwala nam uchwycić powstanie, rozwój bytu. Niekiedy forma totalna oznacza istnienie bytu, ale istnienie w duchu jakim proponował Awicenna, czyli jako przypadłość.
Człowiek Dusza sama w sobie jest substancją niecielesną, jest formą, poruszycielem ciała. Władze duszy traktował jako siły, a nie jako przypadłości. Człowiek ma własny intelekt: czynny i możnościowy. Sprawczą przyczyną poznania jest intelekt czynny, to on pobudza możnościowy do przejścia z czynności do aktu. Wola jest naturalnym porządkiem rozumnej duszy, ona przysługuje tylko człowiekowi. Przy czym wolność wyboru w tymże jest wyborem należącym do rozumu, a jako wolność jest dziełem woli. Teoria oświecenia Spotykamy się z wyraźnym wpływem neoplatonizmu. Ludzki intelekt należy do hierarchicznego, kosmicznego porządku (Bóg  inteligencje  intelekt człowieka  materia). Oświecenie Boga jest konieczne, zarówno jeżeli chodzi o poznanie Boga, duszy, przyrody. Oddziałał tym Albert na późniejszą mistykę: Mikołaja z Kuzy, Eckharta.
Bóg Jest doskonale prosty, niezmienny, wieczny, jeden, dobry. Jest pierwszym powszechnie intelektem czynnym. Jest pełnią niestworzonego świata. Bóg stwarza wszystko aktem dobrej woli z niczego (brak emanacji). Mówiąc o hierarchii świata korzysta z filozofii greckiej. Teologia Rozumie ją jako naukę prowadzącą człowieka do zbawienia przez pobożność. Przedmiotem jest byt, który stanowi ostateczny cel człowieka - Bóg. Rozważa środki, które człowiek zna, aby cel osiągnąć. Tak rozumiana teologia jest samodzielna a jej przedmiot stanowi boską rzeczywistość rozważaną w świetle doświadczenia. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz