Administracja - streszczenie wykładów

Nasza ocena:

3
Pobrań: 686
Wyświetleń: 3115
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Administracja - streszczenie wykładów - strona 1

Fragment notatki:

ma 25 stron. Można w niej znaleźć takie zagadnienia jak: zasada resortowości w administracji, zasada centralizacji i decentralizacji w administracji, zasada koncentracji i dekoncentracji w administracji, zasada hierarchicznego podporządkowania w administracji, zasada kolegialności i jednoosobowego kierownictwa w administracji, zasada biurokratyzmu w administracji, administracja centralna i terytorialna w Austrii, za rządów Marii Teresy i Józefa II., administracja centralna i terytorialna w XVIII wiecznych Prusach, reformy administracji centralnej i terytorialnej w latach 1764-1766 w Polsce, reformy administracji centralnej i terytorialnej Wielkiej Rewolucji Francuskiej, administracja publiczne we Francji napoleońskiej, administracja terytorialna w Księstwie Warszawskim, reformy podziału administracyjnego w Prusach w I połowie XIX w, historia administracji Polski. Ponadto można odnaleźć take zagadnienia jak: samorząd terytorialny w Wielkiej Brytanii w XIX w, dzielnicowe organy władzy państwowej w Królestwie polskim w latach 1916-1918, dzielnicowe organy władzy w zaborze pruskim w latach 1918-1919, dzielnicowe organy władzy państwowej w Galicji w 1918 roku, administracja centralna w II RP, samorząd terytorialny w II RP przed unifikacją., samorząd terytorialny II RP po unifikacji, kontrola administracji w II RP i jej rodzaje, sądownictwo administracyjne w II RP, administracja ziem polskich pod okupacją niemiecką., administracja Polskiego Państwa Podziemnego, administracja centralna Polski Ludowej w latach 1944-1952, typy sądownictwa administracyjnego i ich charakterystyka.

 1.      Zasada resortowości w administracji.
Jedną z najważniejszych zasad, na których poczęto opierać działania administracji publicznej, była wykształcona we Francji zasada resortowości. Polegała on na tym ,że wykonywanie administracji podzielono pomiędzy niezależne od siebie struktury organizacyjne zwane resortami. Początkowo na ich czele stawały organy kolegialne, od XIX w. jednoosobowo działający ministrowie. Do najważniejszych, a jednocześnie najwcześniej wyodrębnionych resortów należały: sprawy zagraniczne, skarbowości, wojskowości, sprawy wewnętrzne i wymiar sprawiedliwości. W każdym z resortów dochodziło do wykształcenie się swoistych metod i form wykonywania administracji. Nowy resortowy system organizacyjny administracji państwowej przyjął się w większości państw europejskich już w XVIII w.
2.      Zasada centralizacji i decentralizacji w administracji.
Zasada centralizacji oznacza podporządkowanie się organów niższego rzędu organom wyższego rzędu oraz skupianiu decyzji w organach centralnych i naczelnych. Centralizacja zakłada brak samodzielności organów niższego szczebla i ścisłe ich uzależnienie od struktur nadrzędnych, które kierują ich pracą. Na pojęcie centralizacji składają się zależności: osobowa i służbowa. Zasada centralizacji stosowana była w absolutnych państwach policyjnych. Zasada decentralizacji oznacza brak podległości organów niższego rzędu organom wyższego rzędu i rozkład uprawnień decyzyjnych pomiędzy władze centralne i lokalne (terytorialne).Przyjmuje się tu domniemanie samodzielności i niezależności podmiotów. W XIX w podstawową formę decentralizacji stanowił samorząd - powierzenie zarządu zrzeszeniu obywateli.
3.      Zasada koncentracji i dekoncentracji w administracji.
Zasady koncentracji i dekoncentracji zostały wykształcone na gruncie głównie niemieckiej nauki prawa w XIX w. Koncentracja - kompetencje przyznane administracji państw

(…)

… terytoriach wyzwalanych będą powstawał rządy przejściowe , 2)     Utworzenie Tymczasowego Rządu Jedności Narodowej 28.06.45r. ,  który zamykał rządy dwuwładzy. Na ustrój państwa polskiego miała wpływ Mała Konstytucja (luty 1947) . W Małej Konstytucji było stwierdzone , iż dalej będzie istniał trójpodział władzy państwowej na: 1)     Władze ustawodawczą / sejm ustawodawczy , 2)     Władze wykonawczą…
… królewskich i uzdrowienia ich gospodarki- Komisje Dobrego Porządku ( boni ordinis ).Zajęły się one: uporządkowaniem miast, ich oczyszczenia, odbudową ulic i domów, wybrukowaniem ulic, bezpieczeństwem przeciwpożarowym itp.
 10. Rada Nieustająca
Centralna instytucja administracyjna- Rada Nieustająca - miała pełnić funkcją rządu centralnego , ograniczając jednocześnie maksymalnie władzę królewską. Liczyła ona- oprócz króla-36 członków, tzw. Konsyliarzy , powoływanych co dwa lata przez sejm (w połowie przez senat, w połowie przez izbę poselską ). Spośród posłów powoływany był marszałek Rady . oprócz zebrań plenarnych , Rada Nieustająca prowadziła prace w pięciu departamentach :a)Interesów Cudzoziemskich - z królem jako przewodniczącym, w składzie 4 członków b)Policji, czyli Dobrego Porządku -nadzór…
… i nadzór nad administracją w państwie, inicjatywy ustawodawcze, kontrola urzędów centralnych, a od 1776 roku także interpretacja obowiązującego prawa. Wprowadzono stałe pensje dla członków Rady Nieustającej  ”. Bezpośrednio związany z działalnością administracyjną był Departament Policji Rady Nieustającej , którego zakres kompetencji został jednak określony bardzo wąsko i ograniczał się do kontroli Komisji Marszałków Obojga Narodów , wprowadzonej w 1776 roku w miejsce dawnej jurysdykcji marszałkowskiej . Dopiero uchwalona w tym samym roku ustawa rozszerza znacznie władzę  tego departamentu. Z uwagi na rosnącą niepopularność Rady Nieustającej doszło do jej obalenia na początku Sejmu Czteroletniego w 1789 roku.
 11. Komisja Edukacji Narodowej 
Sejm rozbiorowy z lat 1773-1775 przyczynił…
… absolutorium. 3. Kontrola sądowa Sprawowana była przez sądy administracyjne - Najwyższy Trybunał Administracyjny, niższe sądy administracyjne działające na terenie byłego zaboru pruskiego Od 1935 działał powołany na czas przejściowy Inwalidzki Sąd Administracyjny.
 47. Sądownictwo administracyjne w II RP.
Konstytucja marcowa z 1921 roku przewidywała powołanie wieloinstancyjnego sądownictwa administracyjnego z Najwyższym Trybunałem Administracyjnym na czele. NTA utworzono na mocy ustawy z 1922 r. wzorowanej na rozwiązaniach austriackich. NTA był sadem jednoinstancyjnym. Na mocy ustawy o NTA utrzymano sądy administracyjne niższej instancji na terenach byłego zaboru pruskiego. Były to: I instancja - wydział powiatowy,     II instancja - wojewódzkie sądy administracyjne, III instancja - rewizyjna a Warszawie. Nadzór…
…. Zajmowały się one sprawami budżetu miasta, rozkładały podatki oraz decydowały o majątku miejskim. Organami wykonawczymi były magistraty z burmistrzami na czele.
 24. Ustrój Wielkiego Księstwa Poznańskiego w latach 1815-1830.
 Wielkie Księstwo Poznańskie powstałe w wyniku ustaleń kongresu wiedeńskiego nie było osobnym tworem państwowym. Jedynymi przejawami pewnej odrębności była nazwa, własny herb…
…- nie istniał. 2. Podstawowe założenia Konstytucji Marcowej tzw. Rzeczypospolitej Samorządowej czyli państwa opartego na bardzo szerokim Samorządzie Terytorialnym i Zawodowym nie zostały zrealizowane, a Konstytucja Kwietniowa w ogóle odchodziła od idei samorządu terytorialnego. Stwierdzając, że Samorząd terytorialny pełni funkcje pomocnicze wobec Administracji Rządowej. 3. Problemy samorządowe w byłym…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz