Adler (słuchanie)

Nasza ocena:

5
Pobrań: 476
Wyświetleń: 2135
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Adler (słuchanie) - strona 1 Adler (słuchanie) - strona 2 Adler (słuchanie) - strona 3

Fragment notatki:

kontaktu i umiejętności interpersonalnych. Uczelnia, z której pochodzi notatka to Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Zajęcia prowadzi dr Anna Tyszko. Notatka składa się z 4 stron.
(!) Porozumiewanie się zajmuje 70% czasu kiedy nie śpimy (w tym słuchanie - ponad 50%)
(!) Słuchanie jest uznawane za cenniejsze niż mówienie w biznesie i kontaktach towarzyskich
(!) Ludzie zawyżają ocenę swoich zdolności do słuchania
Dlaczego słuchamy? : zrozumienie i przechowanie informacji większe szanse na sukces
ocenianie jakości komunikatów słuchanie krytyczne ≠ słuchanie empatyczne i wspierające
budowanie i podtrzymywanie relacji (złe słuchanie hamuje rozwój relacji lub niszczy więź)
pomaganie innym lekarze, prawnicy, księża, terapeuci, nauczyciele Słuchać to nie to samo, co słyszeć:
słyszenie to czynność automatyczna - fale dźwiękowe wpadają do ucha i stymulują błonę bębenkową, wibracje przenoszone są do mózgu
słuchanie jest czynne, wiąże się z rozumieniem i skupieniem uwagi na treści; mózg przetwarza impulsy elektrochemiczne na wrażenia dźwiękowe identyczne z wysłanymi i nadaje im znaczenie
zdolność do odtworzenia treści nie świadczy o słuchaniu, ale o jej przechowaniu w pamięci krótkotrwałej
Czasem nie słuchamy specjalnie a czasem są przeszkody :
kłopoty ze słuchaniem - uszkodzenie narządu słuchu słuchanie jest bardziej męczące
przeciążenie informacją - nie da rady być cały czas skupionym
względy osobiste - coś innego jest dla nas ważne w tym momencie słuchanie staje się farsą
szybkość myślenia - błądzimy myślami, bo mamy czas między słowami (tempo mówienia - 100 do 140 słów na minutę, słuchania - 600 słów/min)
hałas i szum (wpływa na przekaz i odbiór wiadomości)
zewnętrzny / fizyczny - różne dystraktory zewnętrzne w stosunku do odbiorcy(np. zadymiony pokój utrudnione skupienie)
fizjologiczny - np. utrata słuchu, choroba psychologiczny - czynniki poznawcze zmniejszające skuteczność porozumiewania się (np. ktoś zwróci się do nas słowem, które nas denerwuje skupienie na tym słowie a nie na dalszym ciągu wypowiedzi)
czynniki związane z percepcją - czynniki fizjologiczne, role społeczne, zainteresowania, potrzeby, tło kulturowe przekształcanie usłyszanych treści różni ludzie różnie rozumieją te same komunikaty nigdy nie zrozumiemy w pełni drugiego człowieka Nawyki nieuważnego słuchania: pseudosłuchanie - udaje, że słucha, a myśli o czym innym; fasada uprzejmości - potakiwanie, czasem też wtrącanie pytań
egoistyczny gaduła - dba tylko o swoje wypowiedzi, zadaje „niby-pytania” żeby uzyskać tło do zademonstrowania swojej wyższości; słucha tylko po to, żeby mieć inspirację do dalszego mówienia


(…)

…:
wyjaśnianie znaczenia
poznanie myśli, uczuć i potrzeb innych ludzi ( lepsze pytania otwarte, gdy pytamy o sprawy prywatne)
zachęta do rozwinięcia wypowiedzi („mów, słucham...”)
zachęta do poszukiwania odpowiedzi np. „co byłoby dla ciebie rozwiązaniem?”
gromadzenie faktów i szczegółów
(!) niby-pytania - zakamuflowana próba przekazania wiadomości, a nie uzyskania jej, (wywołują postawy obronne, nie służą…
…, czy druga osoba jest gotowa zaakceptować twoją analizę
upewnij się, że jedynym powodem twojej analizy jest chęć pomocy drugiej osobie
ocenianie- reakcja wartościująca myśli i zachowania drugiej osoby; nawet konstruktywna krytyka (taka, która ma pomóc na przyszłość) wzbudza postawy obronne, bo narusza obraz siebie krytykowanej osoby. 2 warunki przyjęcia oceny:
~ osoba, która ma problem do rozwiązania…
…,
proszącemu o radę może chodzić o uniknięcie odpowiedzialności za podjętą decyzję,
ludzie wolą poznawać czyjeś przemyślenia niż nie słuchać rad
Jaki wybrać styl reagowania? Trzeba być elastycznym. Powinno się zaczynać od reakcji odzwierciedlających, a nie od razu wyjechać komuś: „Ty idioto, jak mogłeś to zrobić, ja na twoim miejscu...” SŁUCHANIE
(warsztaty nr 3 - komunikacja werbalna, Adler rozdz. 6)
4

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz