Założenia monopolu pełnego

Monopol pełny jest kolejną, skrajną w aspekcie teoretycznym, sytuacją na rynku. Sytuacja występuje wówczas, kiedy w danej gałęzi gospodarki istnieje jedno przedsiębiorstwo wytwarzające dany produkt lub usługę i nie posiadające substytutów.

Model monopolu pełnego

- produkty homogeniczne lub zróżnicowane w ramach modelu pełnego można wytwarzać i sprzedawać jako jednorodne bądź zróżnicowane. Uważa się, że na rynku nie istnieją zbliżone substytuty takich produktów.

- brak możliwości wkroczenia do działalności zdominowanej przez monopol pełny ograniczenia możliwości wejścia także dla innych producentów lub sprzedawców do działalności monopolu pełnego mogą być spowodowane uwarunkowaniami technicznymi, ekonomicznymi oraz administracyjno-prawnymi. Wytwarzanie danego produktu może zostać objęte ochroną patentową, niepozwalającą na podjęcie produkcji tego wyrobu przez innych potencjalnych producentów.

Niemożność wejścia do danej gałęzi produkcyjnej czy usługowej innych producentów może wynikać z konieczności poniesienia ogromnych nakładów i kosztów wstępnych, możliwych do odzyskania dopiero w bardzo długim okresie czasu (tzw. monopole naturalne, należą do nich usługi publiczne dotyczące elektryczności, gazu oraz wody). Monopol pełny jest niekiedy rezultatem przepisów administracyjno- prawnych, ustalonych przez państwo dla kontroli produkcji danego wyrobu i wytwarzanych z niej dochodów (na przykład monopol spirytusowy i tytoniowy)