Agresja
Nowa metoda badania AGRESJI została opracowana i opublikowana przez McGregora w 1999 roku.
· zarzuty:
o wątpliwości dot. trafności teoretycznej - możliwe są alternatywne interpretacje zachowań w każdym z wyżej wymienionych paradygmatów (np. nauczyciel może ładować silniejsze wstrząsy, bo chce pomóc uczniowi w bardziej skutecznym uczeniu sie zadania);
o wątpliwości dot. trafności zewnętrznej - sytuacja laboratoryjna bardzo różni się od warunków w świecie realnym.
· linia obrony:
o wyniki badań pokazują, że osoby, które uzyskały wysokie wyniki w jednym z paradygmatów, uzyskają je też w innych - krytycy doszli więc do wniosku, że istnieje trafność teoret.;
o badania porównawcze które zostały przeprowadzone równolegle i terenowo wykazały znaczącą zbieżność tych źródeł danych, pojawiły się jedynie niewielkie różnice, które "można wytłumaczyć teoretycznie".
2. Zadawanie pytań:
cel: pozyskanie relacji o zach. agresywnych.
2.1 Samoopisy zachowania:
· dostarczenie werbalnych sprawozdań z własnych zachowań agresywnych - mogą to być ogólne wzorce agresywnego zach. lub konkretne działania w określonej dziedzinie,
· narzędzia pomiaru:
o Kwestionariusz agresji Bussa i Perry'ego (1992), zawiera pytania mierzące agresję fizyczną i werbalną;
o Sondaż doświadczeń seksualnych, dostarcza samoopisów aktów agresji seksualnej;
o Skale taktyk rozwiązywania konfliktów Strausa (1979), służy do pomiaru przemocy w domu (psych., fiz., seks.):
· wada: podatność na zniekształcenie w stronę aprobaty społecznej.
2.2 Nominacje rówieśników/innych osób:
· prosimy nauczycieli, rodziców, rówieśników o informacje nt. zachowania osoby badanej,
· sprawdzamy zbieżność wzajemną tych relacji i ich zbieżność z samoopisem,
· Eron, Huesmann & co (1972) - badanie - zebrali oceny agresywności od rówieśników + relacje matek nt oglądanych przez dziecko programów tv + samoopisy badające lubiane przez nie programy; w ten sposób byli w stanie wykazać dla badanej próby ośmiolatków związek pomiędzy agresją ocenianą wśród rówieśników i poziomem przemocy najczęściej oglądanych programów.
•np. statystyki przestępczości + zapisy temperatury - ustalenie związku między temp. a przemocą w zachowaniu (Anderson, 1989),
•dane dot. przemocy seksualnej (Jafee, Straus, 1987),
•wada: całkiem możliwe, że istnieją jeszcze inne, trzecie zmienne wpływające na taki stan rzeczy (np. dominacja stereotypu "macho" wśród mężczyzn).