Agresja

Nowa metoda badania AGRESJI została opracowana i opublikowana przez McGregora w 1999 roku.

· zarzuty:

o wątpliwości dot. trafności teoretycznej - możliwe są alternatywne interpretacje zachowań w każdym z wyżej wymienionych paradygmatów (np. nauczyciel może ładować silniejsze wstrząsy, bo chce pomóc uczniowi w bardziej skutecznym uczeniu sie zadania);

o wątpliwości dot. trafności zewnętrznej - sytuacja laboratoryjna bardzo różni się od warunków w świecie realnym.

· linia obrony:

o wyniki badań pokazują, że osoby, które uzyskały wysokie wyniki w jednym z paradygmatów, uzyskają je też w innych - krytycy doszli więc do wniosku, że istnieje trafność teoret.;

o badania porównawcze które zostały przeprowadzone równolegle i terenowo wykazały znaczącą zbieżność tych źródeł danych, pojawiły się jedynie niewielkie różnice, które "można wytłumaczyć teoretycznie".

2. Zadawanie pytań:

cel: pozyskanie relacji o zach. agresywnych.

2.1 Samoopisy zachowania:

· dostarczenie werbalnych sprawozdań z własnych zachowań agresywnych - mogą to być ogólne wzorce agresywnego zach. lub konkretne działania w określonej dziedzinie,

· narzędzia pomiaru:

o Kwestionariusz agresji Bussa i Perry'ego (1992), zawiera pytania mierzące agresję fizyczną i werbalną;

o Sondaż doświadczeń seksualnych, dostarcza samoopisów aktów agresji seksualnej;

o Skale taktyk rozwiązywania konfliktów Strausa (1979), służy do pomiaru przemocy w domu (psych., fiz., seks.):

· wada: podatność na zniekształcenie w stronę aprobaty społecznej.

2.2 Nominacje rówieśników/innych osób:

· prosimy nauczycieli, rodziców, rówieśników o informacje nt. zachowania osoby badanej,

· sprawdzamy zbieżność wzajemną tych relacji i ich zbieżność z samoopisem,

· Eron, Huesmann & co (1972) - badanie - zebrali oceny agresywności od rówieśników + relacje matek nt oglądanych przez dziecko programów tv + samoopisy badające lubiane przez nie programy; w ten sposób byli w stanie wykazać dla badanej próby ośmiolatków związek pomiędzy agresją ocenianą wśród rówieśników i poziomem przemocy najczęściej oglądanych programów.

Dane archiwalne:

•np. statystyki przestępczości + zapisy temperatury - ustalenie związku między temp. a przemocą w zachowaniu (Anderson, 1989),

•dane dot. przemocy seksualnej (Jafee, Straus, 1987),

•wada: całkiem możliwe, że istnieją jeszcze inne, trzecie zmienne wpływające na taki stan rzeczy (np. dominacja stereotypu "macho" wśród mężczyzn).