
Socjologia moralności
Moralność można rozumieć jako fakt społeczny, ponieważ:
a) oceny i normy moralne są wytworem jakiejś społecznośc i, społeczeństwo formułuje je i narzuca innym swoim członkom Czyn nie jest nigdy zły sam w sobie, zależy on od reakcji społeczeństwa. Moralne jest to co społeczeństwo uznaje za moralne - ten pogląd to konwencjonalizm inaczej zwany dekretalizmem społecznym. Durkheim twierdził, że w stanowieniu ocen inicjatywę mają jednostki które żyją gromadnie. Przeciw temu poglądowi jest wiele zarzutów min: traktowanie społeczeństwa jako bytu, uprzedmiotowienie, pozbawienie jednostki inicjatywy, niesie ze sobą relatywizm i subiektywizm, normy mogą być bardzo zmienne.
b) dotyczy przedmiotu ocen i norm moralnych , czyli są faktem ze względu na to czego dotyczą. Nasze postępowanie dotyczy innych osób z którymi znajdujemy się w grupie, z którymi mamy relacje, jesteśmy moralni bo żyjemy wśród innych ludzi.
c) oceny i normy są faktem społecznym bo ich kształt jest zależny od warunków społecznych, mają charakter ewolucyjny.
d) każda ocena i norma społeczna ma swoje uzasadnienie . Moralność to jest to co jest zgodne z interesem społecznym - utylitaryzm społeczny. źródłem moralności jest wbudowana w człowieka intuicja podstawa której jest określony system biologiczny.
Emil Durkheim (1858-1917) socjologizm – czynniki społeczne
Społeczeństwo = rzeczywistość, suigeneris
Fakty społeczne – badać jak rzeczy – królują nauki przyrodnicze, są prawa naturalne, tworzenie praw tak jak w naukach przyrodniczych
Moralność:
Źródła – społeczeństwo. Moralność nie jest wywarzana przez jednostki, ale przez społeczeństwo. Źródłem moralności społeczeństwa – socjologizm – czynniki społeczne
Podmiot – człowiek jako podmiot wiedzy moralnej
Zewnętrzna cecha moralności – (sankcja represyjna – żeby rozpoznać czy coś jest moralne w społeczeństwie, trzeba sprawdzić cech ę represyjną)
Moralność jednostkowa a zbiorowa (determinizm indywidualny) – moralność jednostkowa wynika z moralności społecznej, Ja musiałem się zgodzić odnośnie zasad moralnych. Jednostki nie tworzą moralności.
Kryterium dobra i zła - moralnego należy szukać w tym, co większość członków społeczeństwa za takie uznaje, a odchylenia w zachowaniach się jednostki od zachowań ogółu ludzi należy uznać za niemoralne
Monteskiusz (1689-1755) (filozof, prawnik)
„O duchu praw"
Prawo naturalne –
Prawo stanowione – konieczne dla porządku, bez prawa społecznego by się rozsypało
Naturalne uwarunkowania – wielkość terytorium państwa, klimat religia, obyczaje, historia, formy gospodarowania, zasady rządzenia – wzór jako strój brytyjski
Forma państw – wyliczał 3:
1. Państwo despotyczne – zasadą funkcjonowania państwa jest strach
2. Państwo monarchiczne – zasady rządu odwołują się do honoru
3. Państwo republikańskie – wymienił 2 odmiany
Demokratyczne – cnota
Arystokratyczne – umiarkowanie warstw rządzących
Jakość państwa – najważniejszą sprawą jest wolność obywateli
Trójpodział władzy – ustawodawcza, wykonawcza, sądownicza
Gabriel Le Bras (1891-1970)
Socjologia religii – w niej zawiera się socjologia moralności
Triada moralności – wliczył: wierzenia, praktyki i moralność-składowa religijności
Georges Gurvitch (1894-1965)
Separacja założeń filozoficznych od socjologicznych
Doświadczenie społeczne – spotkanie z faktami, nie można nie zakładać
Postawy moralne – zawierają zachowania, uczucia, intencje i sądy, z drugiej strony modele, przepisy, wartości, ideały, aspiracje
Element walki – człowiek buntuje się przeciw teraźniejszości żeby mieć lepszą przyszłość