Uniwersytet Warszawski - strona 506

Rola arian w kulturze polskiej

  • Uniwersytet Warszawski
  • prof. dr hab. Barbara Milewska-Waźbińska
  • Literatura Renesansu i Baroku
Pobrań: 28
Wyświetleń: 1022

Rola arian w kulturze polskiej - 1557 - rozpoczęcie działalności wydawniczej w Pińczowie; potem powstają drukarnie w Lusławicach, w Nieświeżu, w Łosku; - w Nieświeżu zaczyna ukazywać się nowy przekład Biblii zwanej nieświeską , tłumaczonej...

Rola dygresji w "Transakcji wojny chocimskiej"

  • Uniwersytet Warszawski
  • prof. dr hab. Barbara Milewska-Waźbińska
  • Literatura Renesansu i Baroku
Pobrań: 35
Wyświetleń: 1015

. Rola dygresji w 'Transakcji wojny chocimskiej' Wacława Potockiego „Transakcja wojny chocimskiej” jest eposem heroicznym. Wacław Potocki ozdobił swe dzieło licznymi

Fantastyka w "Gofredzie" Tassa-Kochanowskiego

  • Uniwersytet Warszawski
  • prof. dr hab. Barbara Milewska-Waźbińska
  • Literatura Renesansu i Baroku
Pobrań: 56
Wyświetleń: 1043

Rola fantastyki w "Gofredzie" Tassa-Kochanowskiego. Piotr Kochanowski - 1556-1620; bratanek Jana z Czarnolasu, nie znamy dokładnej drogi jego studiów, ani przebiegu edukacji dworskiej; w 1602r. otrzymał tytuł sekretarza królewski...

Samuel Twardowski "Nadobna Paskwalina" - opracowanie

  • Uniwersytet Warszawski
  • prof. dr hab. Barbara Milewska-Waźbińska
  • Literatura Renesansu i Baroku
Pobrań: 1379
Wyświetleń: 4361

Samuel Twardowski „Nadobna Paskwalina z hiszpańskiego świeżo w polski przemieniona ubiór” Nadobnej Paskwaliny punkt I Akcja odgrywa się w Lizbonie, mieście włoskim, w którym zawsze panowały kobiety. Tutaj to Wenera ma swój pałac, mężczyźni, którzy tam wchodzą zostają od razu jej niewolnikami. W owy...

Samuel Twardowski "Nadobna Paskwalina" - omówienie

  • Uniwersytet Warszawski
  • prof. dr hab. Barbara Milewska-Waźbińska
  • Literatura Renesansu i Baroku
Pobrań: 364
Wyświetleń: 1113

Nadobna Paskwalina Omówienie. W Nadobnej Paskwalinie Samuela Twardowskiego inaczej niż w utworach wojennych autor podejmuje temat zmagań miłosnych. Nie jest to pierwszy tego typu utwór. Juz w roku 1638 Twardowski napisał Dafnis drzewem bobkowym - wierszowaną

Samuel Twardowski "Nadobna Paskwalina" - geneza

  • Uniwersytet Warszawski
  • prof. dr hab. Barbara Milewska-Waźbińska
  • Literatura Renesansu i Baroku
Pobrań: 126
Wyświetleń: 749

Wokół genezy „Nadobnej Paskwaliny”. Źródło romansu. Twardowski nie podawał utworów, z których korzystał w pracy twórczej, wiadomo jednak, że czerpał swój pomysł z innego źródła. należy odrzucić tezę, że jest to przekład z hiszpańskiego dokonany przeze Twardowskiego, raczej nie znał tego języka. w...

Samuel Twardowski - życiorys

  • Uniwersytet Warszawski
  • prof. dr hab. Barbara Milewska-Waźbińska
  • Literatura Renesansu i Baroku
Pobrań: 21
Wyświetleń: 693

Samuel Twardowski Urodził się, jak sam pisze w autobiograficznym „Nagrobku”, we wsi Lutynia w Wielkopolsce, należącej do jego ojca Mikołaja, dość zamożnego szlachcica. Miało to miejsce w roku 1595 lub nieco później, ale zapewne przed rok...

Satyra i Fraszki

  • Uniwersytet Warszawski
  • prof. dr hab. Barbara Milewska-Waźbińska
  • Literatura Renesansu i Baroku
Pobrań: 119
Wyświetleń: 1344

„Fraszki” Jana z Kijan. „Nowy Sowiźrzał”. 1. Autor tych książek - nie opisuje tu nauk wyzwolonych, starych, lecz dla przyjemności. 2. Do czytelnika - urodził się w czyśćcu, chrzcił w Jordanie po świętym Janie, uczył się w Pa-ryżu (dawno, książ...

Satyra - literatura sowiźdrzalska

  • Uniwersytet Warszawski
  • prof. dr hab. Barbara Milewska-Waźbińska
  • Literatura Renesansu i Baroku
Pobrań: 42
Wyświetleń: 924

Poetyka literatury sowiźrzalskiej i jej znaczenie dla kultury polskiej xvi i xvii wieku. Literatur plebejska, czyli literatura tworzona od końca XVI wieku do I połowy wieku XVII, przez autorów wywodzących się z najniższych warstw społecznyc...

Satyra - wybrane wiersze

  • Uniwersytet Warszawski
  • prof. dr hab. Barbara Milewska-Waźbińska
  • Literatura Renesansu i Baroku
Pobrań: 0
Wyświetleń: 567

MĄŻ Z ŻONĄ JEDNO CIAŁO Jeśliżeby to prawda, jako powiadają, Iże mąż z żoną pospołu jedno ciało mają, Co jeśliby tak było, czemuż mąż nie czuje, Gdy mu owo kto inszy żonę kutneruje. URODA JEDNEJ PANNY Wiem jednę pannę nadobną a dobrego rodu, Anibym jej obłapił z największego głodu. Urodziwa jako dr...