Prof. dr hab. Krzysztof Rubacha - strona 3

Metody zbierania danych- wywiad

  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • prof. dr hab. Krzysztof Rubacha
Pobrań: 616
Wyświetleń: 4081

Wywiad Wywiad - to kierowana przez badacza rozmowa z osobą lub osobami badanymi 2 kryteria klasyfikacji wywiadów: Stopień, w jakim badacz kieruje wywiadem Liczba badanych uczestniczących w wywiadzie Wywiad kompletnie kierowany - to rozmowa oparta na kwestionariuszu pytań oraz odpowiedzi do wybor...

Metody oddziaływań społecznych

  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • prof. dr hab. Krzysztof Rubacha
Pobrań: 63
Wyświetleń: 665

Metody oddziaływań społecznych: Manipulacja - to działanie zmierzające do tego by inni ludzie bezwiednie realizowali cele pomyślane i zamierzone przez manipulatorów; przyjmuje formę fałszowania informacji, pomijania pewnych informacji, powoływanie się na rzekome dowody naukowe itd. Indoktrynacja- p...

Paradygmat cz 1

  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • prof. dr hab. Krzysztof Rubacha
Pobrań: 525
Wyświetleń: 4774

PARADYGMAT powszechnie przyjęty system myślowy mieszczący w sobie najogólniejsze przesłanki, modele pojęciowe, teorie i metody służące do rozwiązywania problemów naukowych. W historii badań nad edukacją ukształtowały się trzy główne paradygmaty. Mamy dwa paradygmaty związane z wyjaśnieniami idiogr...

Paradygmat cz 2

  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • prof. dr hab. Krzysztof Rubacha
Pobrań: 252
Wyświetleń: 1372

Część nurtów teoretycznych definiuje zmianę w kategoriach stopniowej regulacji (nastawienie na status quo, zaspokojenie potrzeb, integracja społeczna), część w kategoriach radykalnego przewrotu ( nastawienie na strukturalny konflikt, s...

Badanie w działaniu - pomiar

  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • prof. dr hab. Krzysztof Rubacha
Pobrań: 224
Wyświetleń: 1141

Pomiar to przypisywanie badanym obiektom wartości zmiennych ( nazw lub liczb) odzwierciedlających rzeczywiste ( empiryczne) stosunki między tymi obiektami. Wyróżniamy cztery poziomy ( skale) pomiarowe : nominalny, porządkowy, interwałowy ( ...

Poznanie naukowe - cechy

  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • prof. dr hab. Krzysztof Rubacha
Pobrań: 686
Wyświetleń: 1974

Cechy poznania naukowego: - posługiwanie się danymi empirycznymi - systematyczna i kontrolowana obserwacja losowo dobranych obiektów - replikacja - możliwość powtórzenia badania w celu jego weryfikacji - sceptyczna postawa wobec rzeczywistości - stosowanie dokładnych narzędzi pomiaru - posługi...

Proces badawczy, zmienne

  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • prof. dr hab. Krzysztof Rubacha
Pobrań: 553
Wyświetleń: 1281

PLANOWANIE PROCESU BADAWCZEGO Zmienne. Musimy nazwać to co chcemy badać. PRZYKŁAD: Jeśli chcemy zobaczyć czy oceny z matematyki na koniec semestru zależą od płci uczniów to mamy do czynienia z dwoma zjawiskami: z ocenami z matematyki i płcią uczniów. Cechą charakterystyczną tych zjawisk jest to, że...

Redukcja danych- kodowanie

  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • prof. dr hab. Krzysztof Rubacha
Pobrań: 343
Wyświetleń: 3409

R EDUKCJA DANYCH - KODOWANIE Redukcja danych polega na ich kodowaniu. Kodowanie to wyszukiwanie i etykietowanie w tekście wskaźników zmiennych (kategorii analitycznych) oraz nadawanie im znaczenia. Są dwa etapy kodowania: Kodowanie rzeczowe i kodowanie teoretyczne. Kodowanie rzeczowe to nadawanie n...

Badanie w działaniu - Reprezentowanie danych

  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • prof. dr hab. Krzysztof Rubacha
Pobrań: 154
Wyświetleń: 777

REPREZENTOWANIE DANYCH Reprezentowanie danych to procedura analityczna zmierzająca do zestawienia kodów w celu zbudowania teorii ugruntowanej. Najczęściej wyróżnia się trzy grupy metod reprezentacji danych: 1) Sekwencyjna analiza dyskursu 2) Sekwencyjna analiza

Badanie w działaniu - rodzaje wyjaśnień

  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • prof. dr hab. Krzysztof Rubacha
Pobrań: 287
Wyświetleń: 791

Rodzaje wyjaśnień: a) wyjaśnianie nomotetyczne - zmierza do wypracowania uniwersalnych praw, twierdzeń odnoszących się do badanej populacji, pozwalając odkrywać prawidłowości rządzące rzeczywistością edukacyjna. Na podstawie wyjaśnień nomotetycznych można formułować przewidywania, co do przebiegu z...