Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie - strona 37

note /search

Blaise Pascal, Człowiek i nieskończoność

  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie
  • Historia filozofii
Pobrań: 56
Wyświetleń: 1127

Blaise Pascal, Człowiek i nieskończoność   84. Dysproporcja człowieka. - Oto dokąd nas wiodą przyrodzone wiadomości Jeśli nie są prawdziwe, nie masz prawdy w człowieku; jeśli są, znajduje w nich źródło upokorzeń, zmuszony poniżyć się w ten ...

Bóg

  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie
  • Historia filozofii
Pobrań: 28
Wyświetleń: 616

Bóg Czy wierzy Pan w Boga? Oczywiście! Dziwię się ludziom, którzy twierdzą, że nie wierzą w Boga. Istnienie Boga jest tak wszechobecne, jak i powietrze czy woda. Dla mnie niewiara w Boga jest czymś absurdalnym, podobnym do niewiary w wodę czy słońce. Kim jest więc Bóg? Kim jest Bóg? Myślę, że obec...

David Hume - o filozofii sceptycznej

  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie
  • Historia filozofii
Pobrań: 21
Wyświetleń: 840

O filozofii sceptycznej 253. Może się to wydawać przedsięwzięciem bardzo dziwacznym ze strony sceptyków, iż pragną zniweczyć rozum przy pomocy dowodzenia i rozumowania; a przecież jest to główne zadanie wszelkich badań i dysput tych filozofów. Usiłują wykrywać zarzuty zarówno przeciwko naszemu rozu...

Dowody Zenona z Elei

  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie
  • Historia filozofii
Pobrań: 70
Wyświetleń: 931

Dowody Zenona z Elei Dowody przeciw ruchowi: 1. Tzw. DYCHOTOMIA. Przedmiot, gdy znajduje się w ruchu i ma przebyć jakąś drogę, musi przebyć najpierw połowę tej drogi, potem połowę drogi pozostałej, potem połowę reszty i tak w nieskończoność. J...

Epikur - listy o śmierci

  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie
  • Historia filozofii
Pobrań: 63
Wyświetleń: 588

Epikur - listy o śmierci    Staraj się oswoić z myślą, że śmierć jest dla nas niczym, albowiem wszelkie dobro i zło wiąże się z czuciem; a śmierć jest niczym innym, jak właśnie całkowitym pozbawieniem czucia. Przeto owo niezbite przeświadczenie, że...

Erich Fromm - wolność jako realizacja osobowości

  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie
  • Historia filozofii
Pobrań: 196
Wyświetleń: 728

Erich Fromm Wolność jako realizacja osobowości       Wolność pozytywna jako realizacja własnego "ja" wymaga pełnej afirmacji jedyności człowieka. Ludzie rodzą się równi, lecz zarazem różni. Podstawową różnicę stanowi dziedzictw...

Esej filozoficzny O duszy

  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie
  • Historia filozofii
Pobrań: 35
Wyświetleń: 665

O Duszy Nieczyste i zniekształcające jest pożądliwe spojrzenie. Wtedy dopiero, gdy niczego nie pożądamy, wtedy dopiero, gdy nasze patrzenie staje się czystą kontemplacją— dopiero wtedy otwiera się przed nami dusza rzeczy — piękno. Gdy oglądam las, który chcę kupić, wydzierżawić, wyciąć, w którym ch...

Filozofia św. Tomasza z Akwinu

  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie
  • Historia filozofii
Pobrań: 784
Wyświetleń: 2758

Temat: Filozofia św. Tomasza z Akwinu. Św. Tomasz z Akwinu /1225-1274/ Tomasz z Akwinu stworzył drugi wielki system należący do myśli chrześcijańskiej. W odróżnieniu do św. Augustyna, który nawiązywał do Platona, Tomasz z Akwinu nawiązywał do starożytnego arystotelizmu. Tomasz z Akwinu nazywał się ...

Filozofia adogmatyczna w rosyjskiej myśli egzystencjalnej

  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie
  • Historia filozofii
Pobrań: 28
Wyświetleń: 441

Anna Szydlińska Program filozofii adogmatycznej w rosyjskiej myśli egzystencjalnej w XX w. (Lew Szestow) Lew Szestow nie należał do myślicieli tradycyjnych, nie brał udziału w burzliwych dyskusjach, tworzył z dala od wielkich wydarzeń swojej ...

Filozofia Arystotelesa

  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie
  • Historia filozofii
Pobrań: 1071
Wyświetleń: 3605

Temat: Filozofia Arystotelesa. Arystoteles /384-322 p.n.e./ Uczeń Platona. Arystoteles nazywa się Stagirytem, nazwa pochodzi od miejsca urodzenia, czyli od miasta Stagir. Przybył do Aten ,został uczniem akademii platońskiej, pozostał w niej do śmierci Platona a potem, gdy obniżył się poziom naukowy...