Dr Danuta Sobczyńska

Geneza nauki - naukoznawstwo

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • dr Danuta Sobczyńska
  • Filozofia nauki
Pobrań: 28
Wyświetleń: 882

pseudonauka - spodki, duchy, inteligentne kremy na zmarszczki paranauka - akupunktura, medycyna naturalna, parapsychologia, różdżkarstwo (niby działa, ale nie wiadomo jak i dlaczego) M. Gardner: Pseudonauka i pseudouczeni Freud, Jung, Weber...

Klasyfikacja i systematyzacja nauki

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • dr Danuta Sobczyńska
  • Filozofia nauki
Pobrań: 70
Wyświetleń: 1897

Klasyfikacja systematyzacja, typologia Klasyfikacja powinna spełniać następujące wymogi logiczne: rozłączna - dowolny element zbioru dzielonego może należeć tylko do jednego z jego podzbiorów wyczerpująca - wszystkie elementy zbioru dzielonego znajdują się w jakimś podzbiorze wyłączna - w po...

Kuhn, Popper, Imre Lakatos

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • dr Danuta Sobczyńska
  • Filozofia nauki
Pobrań: 70
Wyświetleń: 1141

macierz dyscyplinarna obowiązująca w danej wspólnocie: wspólny paradygmat wspólne wartości poznawcze symboliczne uogólnienia i stosowana symbolika stosowane modele rzeczy i zjawisk Na podstawie macierzy powstaje nauka normalna. Badania nauki normalnej mają charakter systematyczny. Badania są...

Style rozumowań i wnioskowań

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • dr Danuta Sobczyńska
  • Filozofia nauki
Pobrań: 35
Wyświetleń: 973

Style rozumowań i wnioskowań. Indukcja ( induco ) - nauki empiryczne, obserwacja, eksperyment, uogólnianie, wnioskowanie, od szczegółu do ogółu, Bacon, Mill, pozytywiści enumeracyjna - uogólnienie zupełna - wyliczenie zbioru skończonego

Model rozwoju nauki

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • dr Danuta Sobczyńska
  • Filozofia nauki
Pobrań: 84
Wyświetleń: 1197

Modele rozwoju nauki dzieli sie na: autonomiczne - czynniki wewnętrzne, naukę odróżnia się od tego, co na zewnątrz, co nauką nie jest, szuka sie linii demarkacyjnej dającej kryteria rozróżnienia heteronomiczne - na rozwój wpływają rozmaite treści, nauka może być traktowana jako część kultury, b...

Obserwacja naukowa - eksperyment myślowy

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • dr Danuta Sobczyńska
  • Filozofia nauki
Pobrań: 28
Wyświetleń: 868

Kwestia zaangażowania podmiotu dokonującego obserwacji. czy może ona być obiektywna? że niby tak właśnie powinno być Michaił Łomonosow: obserwatorem winna kierować wyłącznie bezinteresowna ciekawość poznawcza, np. przesłanki utylitarne zakł...