Agencje prasowe w Polsce - typy i specjalizacja

Nasza ocena:

5
Pobrań: 84
Wyświetleń: 756
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Agencje prasowe w Polsce - typy i specjalizacja - strona 1 Agencje prasowe w Polsce - typy i specjalizacja - strona 2 Agencje prasowe w Polsce - typy i specjalizacja - strona 3

Fragment notatki:

Agencje prasowe w Polsce - typy i specjalizacja
W oficjalnych nazwach agencji występują 3 terminy charakterystyczne dla tego typu instytucji: agencja telegraficzna - dla agencji założonych w XIX wieku lub na początku XX, jak na przykład Polska Agencja Telegraficzna założona w 1918 roku.
agencja prasowa - Polska Agencja Prasowa
agencja informacyjna - Allgemeiner Deutscher Nachrichtendienst.
Pierwsze dwa typy agencji przekazywały materiały telegraficznie, albo tylko wyłącznie dla prasy drukowanej.
Trzecia nazwa staje się też powoli historyczna, jako że w praktyce nie ma już agencji, która rozpowszechniałaby wyłącznie informacje proste, czyli wiadomości, lub informacje rozszerzone.
Termin agencja prasowe w dziedzinie środków masowego przekazu stosuje się dla instytucji, która gromadzi, opracowuje i rozpowszechnia materiały.
Rozwój środków masowego przekazu oraz ich światowy zasięg powoduje, że agencje prasowe zaczynają się specjalizować, w zależności od gromadzonego materiału. Niezależnie od oficjalnej nazwy wyróżniamy agencje prasowe: informacyjna
publicystyczna
fotograficzna
reklamowa (ogłoszeniowa).
Z wyjątkiem agencji reklamowej, nie ma prasowych agencji o bardzo ścisłym profilu. A agencjach informacyjnych czasami gromadzony jest materiał publicystyczny i odwrotnie.
Wielkie agencje mają na przykład swoje własne działy fotograficzne.
INFORMACYJNA AGENCJA PRASOWA
Jest to typ najstarszy i najbardziej reprezentatywny dla tego rodzaju usług.
Zajmuje się zbieraniem aktualnych informacji, selekcjonowaniem, obróbkom i uzupełnianiem, a następnie rozpowszechnianiem wiadomości. Agencje nadają im kształt informacji prostej, rozszerzonej a czasami nawet skomentowanej.
Współcześnie prawie każdy kraj posiada swoją własną agencje prasową typu informacyjnego. W niektórych państwach istnieje nawet kilka takich agencji, ale zwykle jedna wiedzie prym przed innymi. Najczęściej to właśnie ona ma bogatsze zaplecze techniczne, rozleglejsze siatki korespondentów i oddziałów obejmujących cały obszar kraju.
Europejskie Stowarzyszenie Agencji Prasowych przewiduje w swoim statucie, że do ESAP może być przyjęta tylko jedna agencja prasowa z każdego kraju.
Wśród agencji krajowych kilka agencji wyróżnią się swoim światowym zasięgiem w zakresie gromadzenia i rozpowszechniania informacji. Są to tak zwane agencje światowe.
AGENCJA PUBLICYSTYCZNA
Agencja tego typu gromadzi, opracowuje i rozpowszechnia zagraniczne i krajowe korespondencje, oraz artykuły problemowe z różnych dziedzin życia kraju, reportaże, komentarze, felietony oraz opracowania źródłowe, dokumentacyjne- słowne o obrazowe- dla potrzeb środków masowego przekazu. Czasami wykonuje również usługi pozaprasowe wydającą na przykład foldery turystyczno- krajoznawcze, broszury informujące o działalności i osiągnięcia własnego kraju.


(…)

… najważniejszych przejawów życia kraju dla potrzeb prasy codziennej i czasopism, dla kroniki filmowej oraz dla telewizji i jej najnowocześniejszych odmian: telewizji kasetowej i przewodowej. Z usług agencji fotograficznych korzystają: agencje i wydawnictwa zagraniczne
instytucje wydawnicze
instytucje propagandowe
instytucje kulturalne
Zazwyczaj agencje fotograficzne stanowią autonomiczny pion agencji prasowych…
… się zasięg terytorialny zbierania i rozpowszechniania materiału prasowego, oraz wielkości środków finansowych i technicznych, którymi dysponują agencje.
Do agencji o zasięgu światowym zalicza się: AFP- Agence France Presse (Francja)
AP- Associated Press (Stany Zjednoczone)
Reuter- Reuters (Wielka Brytania)
UPI- United Press International (Stany Zjednoczone)
TASS- Tielegrafnoje Agenstvo Sovietskogo Sojuza…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz