Agencje prasowe w Polsce - charakterystyka

Nasza ocena:

5
Pobrań: 238
Wyświetleń: 917
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Agencje prasowe w Polsce - charakterystyka - strona 1 Agencje prasowe w Polsce - charakterystyka - strona 2 Agencje prasowe w Polsce - charakterystyka - strona 3

Fragment notatki:

Agencje prasowe w Polsce - charakterystyka
Do roku 1989, do upadku w Polsce reżimu tzw. realnego socjalizmu, obieg informacji był jedną z najpilniej strzeżonych dziedzin życia publicznego w kraju. Rządząca partia kontrolowała prasę, radio i telewizję poprzez rozmaite formy prewencyjnej cenzury, zarówno instytucjonalnej, jak i nieformalnej.
Taka sytuacja otwierała szerokie pole dla informacyjnej manipulacji. Do oficjalnego obiegu informacji nie miały też dostępu media krajów demokratycznych, w różnych okresach na różny sposób blokowane: przez zagłuszanie fal radiowych, ścisłą reglamentację dopływu zagranicznej prasy.
Kluczową rolę w tym systemie odgrywała Polska agencja Prasowa (PAP), założona w roku 1944 w Moskwie pod nazwą Polpress. Było to monopolistyczne źródło informacji o wydarzeniach w kraju i na świecie.
Agencją o odmiennym charakterze i zadaniach była Polska Agencja Interpress. Powstała ona w roku 1967 z połączenia kilku istniejących wcześniej instytucji i przedsiębiorstw prasowych i wydawniczych. Interpress stanowił autonomiczną część wielkiego koncernu RSW Prasa-Książka-Ruch i wkrótce stał się sprawnym narzędziem propagandy, adresowanej głównie za granicę.
W obu przypadkach - i w PAP i w Interpressie - stanowiska kierownicze były objęte ścisłą nomenklaturą partyjną, zwłaszcza obsada kadrowa placówek zagranicznych pozostawała w kręgu zainteresowań służb specjalnych.
Trzecią agencją oficjalną była Centralna Agencja Fotograficzna (CAF), także wchodząca w skład koncernu RSW. Większość zdjęć ukazujących się w prasie, wszystkie relacje fotograficzne przedstawiające wydarzenia o charakterze państwowym i centralnym, pochodziły od fotoreporterów CAF. Zdjęcia otrzymywane z agencji zagranicznych również musiały przechodzić przez CAF. Nadzór cenzury był i tu ścisły, a sposób pokazywania osób należących do kierownictwa partii i państwa podlegał drobiazgowej wręcz kontroli.
Oto krótka charakterystyka wybranych agencji prasowych i informacyjnych działających w Polsce.
Polska Agencja Prasowa (PAP)
Poprzedniczką PAP była Polska Agencja Telegraficzna. Polska Agencja Telegraficzna została prawnie usankcjonowana 26.IX 1924 r. rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej, kiedy to powołano PAT jako przedsiębiorstwo państwowe. Początki PAT są wcześniejsze. Powstała ona z inicjatywy grupy dziennikarzy z Franciszkiem Orzechowskim na czele (31.X 1918), gdy Austriacy opuścili Kraków i Lwów. Wówczas polscy dziennikarze przejęli oddziały krakowski i lwowski Wiedeńskiego Biura Korespondencyjnego.
W 1920 roku, wobec zbliżania się frontu polsko - bolszewickiego, działalność PAT zawieszono, a środki łączności przeznaczono na potrzeby Armii Polskiej. Ponownie PAT wznowiła działalność w lipcu 1921 r.


(…)

… on, że PAP zostanie przekształcona w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa o specyficznym charakterze a następnie w drodze emisji akcji stałaby się własnością mediów. Rada Programowa miała strzec wiarygodności i niezależności PAP, a Rada Nadzorcza spraw ekonomiczno - finansowych i technicznych. Organem wykonawczym ma być Zarząd wybrany na 4 lata przez obie Rady. Pozwoliłoby to uniknąć powoływania nowego…
….
Powstał również pomysł wydawania przez PAP komercyjnej gazety, zawierającej informacje i relacje z wydarzeń, a także sprawozdania sejmowe i senackie. Jednakże inicjatywa ta, jak i późniejsza, w sprawie powołania radia PAP, pozostała w sferze projektów.
Znakiem nowego była wizyta (9.IV 1990) sekretarza Konferencji Episkopatu Polski, ks. biskupa Alojzego Orszulika, podczas której podpisano umowę…
… w Polsce. Wykorzystuje je zarówno prasa, jak też rozgłośnie i stacje telewizyjne. Dzięki ponad 50 korespondentom krajowym i zagranicznym wszystkie znaczące w życiu Kościoła wydarzenia odnotowywane są na bieżąco. Katolicka Agencja Informacyjna jest własnością Konferencji Episkopatu Polski. Powołanie jej w 1993 roku było odpowiedzią na kryzys relacji Kościół-media, jaki nastąpił po przełomie 1989 r…
…, rozpoczął codzienne wydawanie telegazety w języku angielski na zamówienia TVP. Składało się na nią 8 - 10 krótkich wiadomości o najważniejszych wydarzeniach dnia w kraju. Raz w tygodniu był także przygotowywany serwis informacyjny dla Radia Liege przeznaczony dla Polaków w Belgii, jak również serwis dla Polskiej sekcji Radia Sztokholm.
Podjęto również działania w celu przekształcenia Polskiej Agencji…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz