Znaczenie edukacji przedszkolenej - omówienie

Notatkę dodano: 29.08.2013,
Wyświetleń: 118
Podgląd dokumentu

ZNACZENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ NA PODSTAWIE BADAŃ I DOSWIADCZEŃ MIEDZUNARODOWYCH

Np.skolaryzacja przedszkolna we Francji 96%

U nas regres-60 w miastach, wies16-29%

Obowiazkowa edukacja dzieci 6 letnich (1976-zerówka powołana do życia)

Znaczacy wpływ przedzszkola na rozwój dziecka-badania miedzynarodowe

Mozliwośc skorzystania z eduk.przedszk. daje szanse rozwoju pewnych postaw, zainteresowań ,umiejetnosci gł. uczenia się.

Istnieje na to wiele dowodów:

Badania amerykańskie LAZAR,DARLINGTON 1982 HIGH SCOPE

*badania podłuzne absolwentów przedszkoli :

-na poziomie szkoły sredniej

-w wieku 19 i 27 lat

-grupa porównawcza(młodzi ludzie, którzy nie uczęszczali do przedszkoli)

*wyniki badań po 27 latach:

-znacznie wieksza liczba zarabiajacych miesiecznie 2000$ (29% do 7%)

-wieksza liczba posiadajacych domy (36% do 13%)

-wyższy poziom wykształcenia (71 do 54 %)

-znacznie mniejsza liczba osób korzystajacych z pomocy społecznej(59 do 80 %)

-mniejszy procent ludzi w konflikcie z prawem,mniejsza liczba aresztowanych(7 do 25 %)

korzyści ekonomiczne:

~brak wydatków na pobyt w wiezieniu

~brak kosztów pomocy społecznej

~wpływy do budzetu z podatków zarabiajacych osób

~każdy zainwestowany w przedszkole 1000$ zwraca się siedmiokrotnie

Badania tego projektu dostarczyły dowodów na to ,że:

-edukacja przedszkolna ma wpływ na dalsze zycie dziecka

-uczestnictwo w uporzadkowanej i stymulujacej rozwój działalnosci przedszkola ułatwia dzieciom z niekorzystnych srodowisk osiagnięcie długo trwałych korzysci

-wsród dzieci pochodzacych z bezpiecznych,stabilnym domów podejmujacych twórcze działania edukacyjne , nie dostrzega się az tak duzego wpływu edukacji przedszkolnej na ich dalsze losy zyciowe

BADANIA ANGIELSKIE

-PODŁUZNE

-ISTNIEJE WYRAŹNY ZWIAZEK MIEDZY DOSWIADCZENIEM EDUKACYJNYM ZDOBYTYM W PRZEDSZKOLU A OSIAGNIECIAMI SZKOLNYMI DZIECI W WIEKU 10 LAT (CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM,UMIEJETNOSCIMATEMATYCZNE,ZACHOWANIA SPOŁECZNE)

-DZIECI Z NIEKORZYSTNYCH SRODOWISKUCZĘSZAJACE DO PRZEDSZKOLA UZYSKAŁY WYŻSZE WYNIKI W ZAKRESIE WYMIENIONYCH UMIEJETNOSCI NIŻ ICH KOLEDZY BEZ DOSWIADCZENIA PRZEDSZKOLNEGO

-TYPY PLACÓWEK PRZEDSZKOLNYCH : NAJWIEKSZY WPŁYW NA PÓŹNIEJSZE SUKCESY W SZKOLE MAJA DOBREJ JAKOSCI PRZEDSZKOLA :

~STABILNE

~WYSOKO WYKWALIFIKOWANA KADRA

~WARTOSCIOWY PROGRAM

~NIEZBYT LICZNA GRUPA (8-12 )

ANGLIA

*obowiazek szkolny od4/5 roku *rózne typy przedszoli:

-nursery to bardziej wykwalifikowane ( dzieci wybierały konkretny rodzaj aktywnosci były ukierunkowane na cel)