Zasada ustawiczności - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 56
Wyświetleń: 574
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zasada ustawiczności - omówienie - strona 1 Zasada ustawiczności - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

Zasada ustawiczności -
żaden szczebel edukacji nie daje wykształcenia wystarczającego do końca życia. Trzeba nauczyć człowieka, by sam się dalej uczył, rozbudzić motywację.
Zasada drożności - Poziomej
System edukacyjny musi być tak zorganizowany, aby człowiek, który musi przerwać edukację, mógł ją podjąć w dowolnym momencie bez istotnych dla siebie konsekwencji negatywnych.
Pionowej
Nie może być taki system edukacyjny, w którym są ślepe uliczki (szkoły, których ukończenie nie daje prawa wstępu do szkół o wyższym szczeblu edukacyjnym). np. szkoły rolnicze, zawodowe, dwuletnie studia nauczycielskie → 3-letnie (możliwość studiowania na zaocznych studiach).
Zasada szerokiego profilu kształcenia i wychowania - nie ma sensu kształcić wąsko - specjalistycznie;
wyuczona bezradność - specjalizacja;
bez wąskich specjalizacji, szerokie kształcenie ogólne.
Zasada wspólnego frontu kształcenia i wychowania - szkoła straciła monopol na kształcenie społeczeństwa.
Zasada elastyczności kształcenia i wychowania - reforma szkolna powinna być reformą „toczącą się”;
na bieżąco, aktualna, ciągła modyfikacja.
WSPOŁCZESNOŚĆ
→ nie istnieje współczesny system edukacyjny (są różne teorie, projekty, propozycje)
CELE KSZTAŁCENIA
Co decyduje o celach wychowania?
warunki ustrojowe
poziom ekonomiczno-gospodarczy
tradycja kulturalna
warunki społeczne
Cele wychowania (wg. Kupisiewicza):
wypadkowa stosunków społeczno-ustrojowych i ekonomicznych, poziomu nauki, techniki i kultury, tradycji własnego narodu itd.
tempo i zakres zmian;
wychować ludzi, którzy umieją realizować zadania, które można przewidywać i ustalać na podstawie analizy współczesnych tendencji rozwojowych, lecz także tych, których jeszcze nie da się wyraźnie przewidzieć;
przygotować do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym;
przysposobienie do pracy zawodowej;
uczestnictwo w życiu kulturalnym;
zapewnienie wszechstronnego rozwoju;
Cele kształcenia zawierają się w celach wychowania.
Cele kształcenia determinowane są przez warunki, w których się je urzeczywistnia, i przez środki, jakimi się dysponuje.
Cel główny kształcenia:
ZAPEWNIENIE UCZNIOM - ODPOWIEDNIO DO ICH MOŻLIWOŚCI - OPTYMALNEGO ROZWOJU INTELEKTUALNEGO. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz