Zachowania agresywne, czyli dlaczego ranimy innych

Nasza ocena:

3
Pobrań: 175
Wyświetleń: 1064
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zachowania agresywne, czyli dlaczego ranimy innych - strona 1 Zachowania agresywne, czyli dlaczego ranimy innych - strona 2 Zachowania agresywne, czyli dlaczego ranimy innych - strona 3

Fragment notatki:


12. Zachowania agresywne, czyli dlaczego ranimy innych 1. Agresja: zakres pojęcia agresja - zachowanie, którego celem jest spowodowanie psychicznej lub fizycznej szkody
Typy agresji: • agresja wroga - cierpienie ofiary jest głównym bądź jedynym celem sprawcy, nawet jeśli jest to cel nie w pełni uświadamiany • agresja instrumentalna - cierpienie ofiary służy jedynie jako instrument do osiągnięcia innego celu 2. Agresja jako instynkt - zachowanie wrodzone, zdeterminowane biologiczną
koniecznością wyładowania agresywnej energii. Zatem jest mało podatna na wpływy społeczne i proces uczenia Hydrauliczna koncepcja agresji
• energia agresywna stale gromadzi się w wewnątrz i konieczne jest jej czasowe rozładowanie (katharsis) • agresja wzbudzana jest pojawieniem się w otoczeniu odpowiednich „wyzwalaczy”. Im dłużej agresja pozostaje nierozładowana, tym słabsze wyzwalacze wystarczają do jej spustu
ludzie nie mają wbudowanych ewolucyjnie automatycznych inhibitorów - oznak poddania się przez „ofiarę”, które hamują agresję „agresora”, a jedynie mechanizm agresji zrytualizowanej, podczas gdy inne gatunki mają oba mechanizmy niejako wrodzone • u ludzi nie ma automatycznych wyzwalaczy agresji, jakie odnajdujemy u niektórych zwierząt • teoria nie znalazła potwierdzenia, gdyż bardziej kontrolowane obserwacje i eksperymenty dowodzą: Nie u wszystkich zwierząt agresja jest wrodzona i mało podatna na wpływy doświadczenia o agresja ma charakter raczej unikalnego stresu i stanowi ostateczność, do której zwierzęta uciekają się, jeżeli kontaktowi towarzyszy ból o agresja prowadzi do dalszej agresji, nie do jej spadku. 3. Agresja jako popęd • agresja stanowi rozładowanie popędu, ale sam ów popęd nie jest wrodzony - to rezultat oddziaływania czynników sytuacyjnych • sposób rozładowania popędu uzależniony jest od procesów uczenia • wszelka agresja wynika z frustracji, a frustracja rodzi skłonność do agresji
frustracja - zablokowanie skierowanej na cel aktywności bądź też stan wynikający z napotkania takiej przeszkody. Różne frustracje mogą się
kumulować. • przemieszczenie agresji - skierowanie jej na inny obiekt zagrożony mniejszą
karą. • zmiana postaci agresji - zastąpienie inną reakcją agresywną, słabiej zagrożoną
karą. • Jednakże - istnieją też inne następstwa frustracji niż agresja: • regresja - zachowanie dzieci, np., ulega prymitywizacji i upodabnia się do

(…)

… jako rezultat uczenia się
• agresja jest nabytym w trakcie życia jednostki rezultatem uczenia. • warunkowanie instrumentalne: agresja w toku doświadczeń jednostki może być
nagradzana, a nagrody mają charakter zarówno zewnętrzny (pieniądze, zwycięstwo w rywalizacji, uznanie innych), jak i wewnętrzny (wzrost samooceny czy poczucia kontroli nad biegiem wydarzeń). Bardziej skuteczne są nagrody nieregularne - zysk…
… frustracje mogą się
kumulować. • przemieszczenie agresji - skierowanie jej na inny obiekt zagrożony mniejszą
karą. • zmiana postaci agresji - zastąpienie inną reakcją agresywną, słabiej zagrożoną
karą. • Jednakże - istnieją też inne następstwa frustracji niż agresja: • regresja - zachowanie dzieci, np., ulega prymitywizacji i upodabnia się do zachowania dzieci młodszych. • fiksacja - uporczywe powtarzanie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz