XVII wiek-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 28
Wyświetleń: 1043
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
XVII wiek-opracowanie  - strona 1 XVII wiek-opracowanie  - strona 2 XVII wiek-opracowanie  - strona 3

Fragment notatki:

XVII WIEK
TOMASZ HOBBES - zafascynowany odkryciami w dziedzinie nauk przyrodniczych, zagorzały rojalista, zwolennik monarchii.
1651 - „Lewiatan”
tworzy teorie o przebiegu ludzkości. Sięgnięcie do natury człowieka. Człowiek z natury jest skrajnym egoistą. Nawet jeżeli ktoś komuś niesie pomoc, to kalkuluje co z tego będzie miał. Hobbes pokazuje to na przykładzie człowieka pierwotnego.
państwo: Człowiek boi się o siebie. W pewnym momencie rezygnuje z powszechnej wolności, dąży do stworzenia państwa. Ludzie się umawiają i to ludzie przekazują władcy władzę i ma on realizować zadane przez nich cele, którymi przede wszystkim jest zapewnienie bezpieczeństwa. Nie ma tutaj czegoś takiego jak umowa społeczna. Władca ma mieć władze absolutną by realizować powierzone mu przez lud cele i założenia. Istnieje tylko jedna sytuacja, kiedy społeczeństwo może się zbuntować - gdy osoba której powierzono władzę nie wypełnia swoich celów, nie zapewnia pokoju i bezpieczeństwa. Państwo = społeczeństwo. Niszcząc państwo niszczy się społeczeństwo, więzy społeczne.
kościół: W państwie nie może istnieć niż ponad i obok władzy. Kościół owszem, może działaś, ale tylko w ramach państwa.
władza: Państwo ma stworzyć reguły, ale nie ingerować w żaden inny sposób w gospodarkę. Albo jest władza absolutna, albo anarchia. Co prawda Hobbes dopuszczał rządy grupy, np jakiejś rady zamiast jednowładztwa, ale uważał jednak, że to się nie sprawdza.
JOHN LOCKE - ojciec liberalizmu
„Dwa traktaty o rządzie”
„List o tolerancji”
Uważa że człowiek nie jest egoistą, jest istotą dobrą i posiada rozum, dzięki któremu jest w stanie określić co jest dobre a co złe. Człowiek jest istotą ufną. Miłość i przyjaźń nie za pomocą rozumu. Człowiek może/jest bezinteresowny.
państwo: Życie, wolność, własność - są dla Locke'a najważniejsze. Własność powstaje przez pracę. Prawo walki i ochrony o własność, którą nabyliśmy przez pracę. Ten stan natury jest trochę niebezpieczny (odruch zemsty), dlatego potrzebne jest państwo. Człowiek nie jest zły, ale człowiek jest tylko człowiekiem, czasem rozum może się wyłączyć i zrobimy coś niedobrego. Jedyna przyczyna odwołania państwa to przyznanie komuś kompetencji do sądzenia sporów i ochrony życia, wolności i własności i do niczego więcej. Zmiana władzy jeżeli nie odpowiada ona społeczeństwu.
Ludzie - społeczeństwo - państwo. Społeczeństwo nie równa się państwo.
Zniszczenie państwa nie niszczy społeczeństwa jak u Hobbes'a.
Człowiekowi państwo powinno dać spokój, bo on sam potrafi sobie poradzić, nawet jeżeli popełni błąd to podniesie się i pójdzie dalej. Bardzo ważna rola własności. Wolność jest prawem świętym.


(…)


trójpodział władzy
Listy perskie
„Duch praw”
pisał jak jest, operuje faktami, zarzucano mu, że nie pisze jak być powinno
nie ma dwóch identycznych społeczeństw
duch praw - zależność pomiędzy prawem a wszystkimi innymi czynnikami, np liczba ludności, klimat, położenie geograficzne, wyznawana religia, panujący system wartości - przy tworzeniu danego systemu zawsze trzeba wziąć te czynniki pod uwagę
krytykuje…
… te władze wyposażyć w hamulce, by się wzajemnie kontrolowały (szczególnie chodzi tu o ograniczenie władzy ustawodawczej np. przez dwuizbowość, przyznanie kompetencji królowi w postaci prawa weta oraz możliwość zwoływania parlamentu itp., sądzenie urzędników państwowych przez parlament, impeachment)
4) społeczny podział władzy (by każda warstwa społeczeństwa miała udział), sądy miały reprezentować…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz