Wywiad psychologiczny

Notatkę dodano: 07.07.2010,
Pobrań: 12,
Wyświetleń: 968
Podgląd dokumentu

...Rozmowa i wywiad psychologiczny Rozmowa psychologiczna (dobrze, że nie psychologiczna ;p): • ważny cel diagnostyczny • sama w sobie nie służy rozwiązaniu problemu • zaplanowana + przygotowanie psychologa • schemat rozmowy i główna tematyka • wstępny dobór tematów (mogą się zmienić w trakcie rozmowy) • czasem z 3 różnych pkt można dojść do jednego • rozmowe opieramy na teorii, ale nie sztywno • określamy formę rejestracji informacji • techniki przeprowadzania rozmowy • (rogers) akceptacja osoby, ale nie zawsze bezwarunkowo • czasem akceptujemy osobę, ale nie jej zachowanie • czasem zbytnie różnice uniemożliwiają pomoc • przygotowanie przed rozmową: np. dokumentacja medyczna, sądowa itp. ( opracowanie struktury wywiadu psychologicznego >>> nie ma nic b. praktycznego niż dobra teoria TECHNIKI W ROZMOWIE: • wykorzystanie ciszy- żeby pokazać akceptację, chwila na zastanowienie, poczucie kontaktu, komunikat, że coś poruszyło, kontakt głębszy niż werbalny, akt obronny klienta, gra interakcyjna klienta • parafraza- np. gdy nie mamy pewności zrozumienia, • interpretowanie- „1. wizyta nie żeby pomagać”, potrzebna dobra relacja i zaufanie • prowokowanie wyładowania- żeby ujawnić więcej, szczerość, żeby nie było filtrowania informacji, dla klienta terapeutyczna, diagnostyczna tylko w psychologii sądowej. • W relacji z terapeutą można czuć wszystko, ale nie można wszystkiego robić • 1 1. rozmowach dać przestrzeń na emocje • stawianie pytań- pytania konkretne, otwarte, raczej niesugerujące, sugestie tylko gdy mają określony cel • klaryfikacja- sedno problemu • skalowanie- na ile to jest trudność w skali od 1 do 10? • Znalezienie wspólnego języka (zrozumiałe słowa, gwara, ocena własnych umiejętności werbalnych) ETAPY

Rozmowa i wywiad psychologiczny

Rozmowa psychologiczna (dobrze, że nie psychologiczna ;p):

ważny cel diagnostyczny

sama w sobie nie służy rozwiązaniu problemu

zaplanowana + przygotowanie psychologa

schemat rozmowy i główna tematyka

wstępny dobór tematów (mogą się zmienić w trakcie rozmowy)

czasem z 3 różnych pkt można dojść do jednego

rozmowe opieramy na teorii, ale nie sztywno

określamy formę rejestracji informacji

techniki przeprowadzania rozmowy

(rogers) akceptacja osoby, ale nie zawsze bezwarunkowo

czasem akceptujemy osobę, ale nie jej zachowanie

czasem zbytnie różnice uniemożliwiają pomoc

przygotowanie przed rozmową: np. dokumentacja medyczna, sądowa itp.

opracowanie struktury wywiadu psychologicznego >>> nie ma nic b. praktycznego niż dobra teoria

TECHNIKI W ROZMOWIE:

wykorzystanie ciszy- żeby pokazać akceptację, chwila na zastanowienie, poczucie kontaktu, komunikat, że coś poruszyło, kontakt głębszy niż werbalny, akt obronny klienta, gra interakcyjna klienta

parafraza- np. gdy nie mamy pewności zrozumienia,

interpretowanie- „1. wizyta nie żeby pomagać”, potrzebna dobra relacja i zaufanie

prowokowanie wyładowania- żeby ujawnić więcej, szczerość, żeby nie było filtrowania informacji, dla klienta terapeutyczna, diagnostyczna tylko w psychologii sądowej.

W relacji z terapeutą można czuć wszystko, ale nie można wszystkiego robić

1 1. rozmowach dać przestrzeń na emocje

stawianie pytań- pytania konkretne, otwarte, raczej niesugerujące, sugestie tylko gdy mają określony cel

klaryfikacja- sedno problemu

skalowanie- na ile to jest trudność w skali od 1 do 10? Znalezienie wspólnego języka (zrozumiałe słowa, gwara, ocena własnych umiejętności werbalnych)

ETAPY ROZMOWY

przygotowanie

wstępny- przygotowani...