Ważne! Ta strona wykorzystuje pliki cookie.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies m.in. do celów reklamowych i statystycznych. Mogą stosować je też współpracujące z nami firmy - m.in. reklamodawcy. W przeglądarce internetowej, w której otwierasz nasz serwis możesz zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystając z tego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies wyrażasz zgodę na ich używanie i zapisywanie w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności i Regulaminie.

Wywiad psychologiczny

Nasza ocena:

Pobrań: 40
Wyświetleń: 968

Pobierz ten dokument

przeglądaj dokument na swoim komputerze

lub wydrukuj i korzystaj w dowolnym miejscu

Podgląd dokumentu

Fragment notatki:

Rozmowa i wywiad psychologiczny Rozmowa psychologiczna (dobrze, że nie psychologiczna ;p): • ważny cel diagnostyczny • sama w sobie nie służy rozwiązaniu problemu • zaplanowana + przygotowanie psychologa • schemat rozmowy i główna tematyka • wstępny dobór tematów (mogą się zmienić w trakcie rozmowy) • czasem z 3 różnych pkt można dojść do jednego • rozmowe opieramy na teorii, ale nie sztywno • określamy formę rejestracji informacji • techniki przeprowadzania rozmowy • (rogers) akceptacja osoby, ale nie zawsze bezwarunkowo • czasem akceptujemy osobę, ale nie jej zachowanie • czasem zbytnie różnice uniemożliwiają pomoc • przygotowanie przed rozmową: np. dokumentacja medyczna, sądowa itp. ( opracowanie struktury wywiadu psychologicznego >>> nie ma nic b. praktycznego niż dobra teoria TECHNIKI W ROZMOWIE: • wykorzystanie ciszy- żeby pokazać akceptację, chwila na zastanowienie, poczucie kontaktu, komunikat, że coś poruszyło, kontakt głębszy niż werbalny, akt obronny klienta, gra interakcyjna klienta • parafraza- np. gdy nie mamy pewności zrozumienia, • interpretowanie- „1. wizyta nie żeby pomagać”, potrzebna dobra relacja i zaufanie • prowokowanie wyładowania- żeby ujawnić więcej, szczerość, żeby nie było filtrowania informacji, dla klienta terapeutyczna, diagnostyczna tylko w psychologii sądowej. • W relacji z terapeutą można czuć wszystko, ale nie można wszystkiego robić • 1 1. rozmowach dać przestrzeń na emocje • stawianie pytań- pytania konkretne, otwarte, raczej niesugerujące, sugestie tylko gdy mają określony cel • klaryfikacja- sedno problemu • skalowanie- na ile to jest trudność w skali od 1 do 10? • Znalezienie wspólnego języka (zrozumiałe słowa, gwara, ocena własnych umiejętności werbalnych) ETAPY

Rozmowa i wywiad psychologiczny
Rozmowa psychologiczna (dobrze, że nie psychologiczna ;p):
ważny cel diagnostyczny
sama w sobie nie służy rozwiązaniu problemu
zaplanowana + przygotowanie psychologa
schemat rozmowy i główna tematyka
wstępny dobór tematów (mogą się zmienić w trakcie rozmowy)
czasem z 3 różnych pkt można dojść do jednego
rozmowe opieramy na teorii, ale nie sztywno
określamy formę rejestracji informacji
techniki przeprowadzania rozmowy
(rogers) akceptacja osoby, ale nie zawsze bezwarunkowo
czasem akceptujemy osobę, ale nie jej zachowanie
czasem zbytnie różnice uniemożliwiają pomoc
przygotowanie przed rozmową: np. dokumentacja medyczna, sądowa itp.
opracowanie struktury wywiadu psychologicznego >>> nie ma nic b. praktycznego niż dobra teoria
TECHNIKI W ROZMOWIE:
wykorzystanie ciszy- żeby pokazać akceptację, chwila na zastanowienie, poczucie kontaktu, komunikat, że coś poruszyło, kontakt głębszy niż werbalny, akt obronny klienta, gra interakcyjna klienta
parafraza- np. gdy nie mamy pewności zrozumienia,
interpretowanie- „1. wizyta nie żeby pomagać”, potrzebna dobra relacja i zaufanie
prowokowanie wyładowania- żeby ujawnić więcej, szczerość, żeby nie było filtrowania informacji, dla klienta terapeutyczna, diagnostyczna tylko w psychologii sądowej.
W relacji z terapeutą można czuć wszystko, ale nie można wszystkiego robić
1 1. rozmowach dać przestrzeń na emocje
stawianie pytań- pytania konkretne, otwarte, raczej niesugerujące, sugestie tylko gdy mają określony cel
klaryfikacja- sedno problemu
skalowanie- na ile to jest trudność w skali od 1 do 10? Znalezienie wspólnego języka (zrozumiałe słowa, gwara, ocena własnych umiejętności werbalnych)
ETAPY ROZMOWY
przygotowanie
wstępny- przygotowani

(…)


jak przebiegał. Kto wychowywał, kto się opiekował, (zachecić do opowiadania samemu, jak nie to pytania pomocnicze)
np. karmienie piersią, opieka, struktura rodziny, dziadkowie, gdzie spało, w jakim wieku po raz 1. opuściło dom
czy rodzice pracowali
żłobek
przedszkole
dziadkowie
z kim mieszkało
własny pokój
czy chciało iść do przedszkola/ szkoły
kontakty z rówieśnikami
jakich znajomych miało
czy szkoła…

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz