Wymiary geometryczne układów hal słupowo-kratowych - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 616
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wymiary geometryczne układów hal słupowo-kratowych - wykład - strona 1 Wymiary geometryczne układów hal słupowo-kratowych - wykład - strona 2 Wymiary geometryczne układów hal słupowo-kratowych - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Wymiary geometryczne układów hal słupowo kratowych
O wysokości konstrukcyjnej w środku rozpiętości wiązara może decydo­wać potrzebny kąt nachylenia połaci dachu oraz zalecenia dotyczące optymal­nej wysokości ustroju. Wysokość kratownicy lub jej elementu wysyłkowo-mon-tażowego należy dobrać, uwzględniając gabaryty środka transportowego, a także ograniczenia geometryczne na trasie przewozu na plac budowy. Szerokość i wysokość ładunku drogowego nie powinna przekraczać 2,50 m. Maksymalna wysokość ładunku kolejowego wynosi 3,23 m, natomiast szerokość B zależy od długości L i maleje od B = 3,1 m przy L = 12,0 m do B = 1,8 m przy L = 43,0 m [33],
W ustalaniu paramettów geometrycznych wiązara należy brać pod uwagę aspekty dotyczące stopnia złożoności (technologiczności [1]) wykonania ustroju zarówno w wytwórni, jak i na montażu. We wstępnej ocenie technologiczności wariantowych rozwiązań kratownic analizuje się między innymi następujące kry­teria: liczbę prętów i węzłów, liczbę prętów o różnej długości i węzłów różnej konstrukcji, liczbę prętów zbiegających się w węźle itp. Jest oczywiste, że wytwa­rzanie ustrojów jednorodnych technologicznie, o małej liczbie prętów i węzłów, jest mniej pracochłonne niż ustrojów z dużą liczbą takich elementów, o zróż­nicowanej konstrukcji. Ponadto liczba elementów w statycznie wyznaczalnym systemie konstrukcyjnym ma wpływ na jego bezpieczeństwo.
Wyczerpanie nośności elementów kratownic następuje najczęściej w wyniku wyboczenia prętów ściskanych lub kruchych pęknięć blach węzłowych bądź prę­tów rozciąganych (wskutek łącznego działania ostrych karbów konstrukcyjnych oraz naprężeń własnych spawalniczych). Pręty i węzły są elementami krytyczny­mi ustroju, gdyż wyczerpanie ich nośności może prowadzić do awarii statycznie wyznaczalnego systemu konstrukcyjnego. W przypadku ustroju jak na rys. 6.2a założono, iż elementami krytycznymi (sprawczymi) mogą być pręty: rozciągany 1 i ściskany 2 oraz połączenia z podporami i ze sobą prętów 3, 4, 5. W tej konstruk­cji występuje n = 5 elementów krytycznych, a warunkiem wystąpienia mecha­nizmu zniszczenia jest wyczerpanie nośności tylko jednego dowolnego elementu krytycznego. Konstrukcja ta charakteryzuje się 5 kinematycznie dopuszczalnymi mechanizmami zniszczenia (5 KDMZ) (rys. 6.2b).
W kratownicach statycznie wyznaczalnych (np. jak na rys. 6.2c) o n ele­mentach krytycznych występuje nKDMZ, a wyczerpanie nośności tylko jedne­go z nich (zniszczenie pręta lub węzła) prowadzi do geometrycznej zmienności ustroju (rys. 6.2d). Niezawodnościowym modelem statycznie wyznaczalnych kra­townic jest rozciągany łańcuch (rys. 6.2e), a bezpieczeństwo ustroju jest malejącą funkcją liczby elementów krytycznych, tj. liczby prętów i węzłów wiązara [9]. W ujęciu probabilistycznym kratownica o większej liczbie prętów i węzłów jest mniej bezpieczna niż ustrój o mniejszej liczbie elementów krytycznych (przy za­łożeniu jednakowego prawdopodobieństwa zniszczenia pojedynczych elementów krytycznych obu wiązarów).

(…)

… ich na słupach nie są samostateczne (ich środek ciężkości jest usytuowany powyżej osi obrotu dźwigara na podporze). W celu uniemożliwienia ich przechylenia się (skręcenia) w trakcie montażu jest niezbęd­ne założenie pionowych stężeń podłużnych dachu 1. Kratownica dwutrapezowa bez słupka podporowego, której środek ciężkości jest usytuowany poniżej osi obrotu dźwigara (rys. 6.3c), po ustawieniu na podporze…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz