Ważne! Ta strona wykorzystuje pliki cookie.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies m.in. do celów reklamowych i statystycznych. Mogą stosować je też współpracujące z nami firmy - m.in. reklamodawcy. W przeglądarce internetowej, w której otwierasz nasz serwis możesz zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystając z tego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies wyrażasz zgodę na ich używanie i zapisywanie w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności i Regulaminie.

uszkodzenia słuchu-notatki z wykładów

Nasza ocena:

Pobrań: 37
Wyświetleń: 743

Pobierz ten dokument

przeglądaj dokument na swoim komputerze

lub wydrukuj i korzystaj w dowolnym miejscu

Podgląd dokumentu

Fragment notatki:

3-stronicowa notatka w formacie doc. Notatka obejmuje materiał z przedmiotu logopedia (dr Irena Polewczyk) - uszkodzenia słuchu. W treści można zapoznać się z takimi zagadnieniami jak: uszkodzenie słuchu ? rodzaje, wczesna diagnoza, przyczyny, terapia, rodzaje uszkodzeń słuchu, stopnie upośledzenia słuchu, rodzaje niedosłuchu, badanie słuchu, orientacyjne badanie dziecka, sprawdzenie odruchu MORO, obiektywne, precyzyjne badanie słuchu, tympanometria, audiometria tonalna, otoemisja, bera, przyczyny niedosłuchu (wrodzonego), przyczyny głuchoty nabytej, terapia, filary terapii, trening słuchowy, wykształcenie u uczniów technik kompensacyjnych, poprawa jakości mowy nauczyciela.

Uszkodzenie słuchu - rodzaje, wczesna diagnoza, przyczyny, terapia
Rodzaje uszkodzeń słuchu (w zależności od momentu utraty słuchu):
Prelingwalna utrata słuchu - wrodzona, uszkodzenie w ciągu pierwszych 2 lat życia dziecka,
Intralingwalna utrata słuchu - w czasie trwania rozwoju, uszkodzenie słuchu pomiędzy 2 a 4 rokiem życia
Postlingwalna utrata słuchu - po zakończeniu rozwoju mowy, w dowolnym momencie życia. Stopnie upośledzenia słuchu (ze wzgl. na reakcje osoby na dźwięk z odległości):
0 - 20 dB lekkie upośledzenie słuchu, szept jest niesłyszalny,
20 - 40 dB umiarkowane u. s., słabo artykułowana mowa jest niesłyszalna
40 - 60 dB niezbyt znaczne u.s., mowa umiarkowanie głośna nie jest słyszana
60 - 80 dB znaczne upośledzenie słuchu, głośna mowa nie słyszalna
powyżej 80 dB głuchota całkowita, krzyk nie jest słyszalny.
Rodzaje niedosłuchu:
Niedosłuch przewodzeniowy - powodowy uszkodzeniem części przewodzeniowej drgania cząsteczek akustycznych, ubytek słuchu w granicach 60 dB, ucho środkowe + zewnętrzne, występuje rezerwa ślimakowa (odtęp między krzywą kostną a krzywą powietrzną),
Niedosłuch odbiorczy - przyczyna zlokalizowana w uchu wewnętrznym (ślimak, nerw słuchowy), ubytek większy od 60 dB, brak rezerwy ślimakowej lub jest mniejsza zniż 15 dB,
Niedosłuch mieszany - w jednych partiach może być rezerwa ślimakowa, w innych nie.
Badanie słuchu:
uzależnione od wieku pacjenta, uzależnione od tego, czy chcemy zrobić badania orientacyjne czy precyzyjne.
Orientacyjne badanie dziecka:
noworodek
- sprawdzenie odruchu MORO (wystraszenie)
- darcie gazety za głową dziecka, odruch uszno-powiekowy,
- przerwanie ssania przy głośnym dźwięku,
od 4 miesiąca
- zwrócenie głowy w stronę źródła dźwięku
7 - 9 mies.
- zaaranżowana sytuacja badania słuchu
- dźwięk grzechotki za plecami dziecka (matka trzyma dziecko na kolanach)
- bębenek, gwizdek
3-5 rok życia - audiometria słowna
- stajemy koło prawego ucha, na stole leżą przedmioty, mówimy „pokaż auto”
- stajemy koło lewego ucha „pokaż lalkę”
wiek przedszkolny 6-7 lat
- powtórzenie słów
- testy, dziecko stoi 5 metrów od osoby mówiącej (test ucho prawe, ucho lewe)
Obiektywne, precyzyjne badanie słuchu
Rodzaje:
Tympanometria - bada podatność błony bębenkowej na zmiany ciśnienia w przewodzie słuchowym zewnętrznym. Informuje nas o warunkach przewodzeniowych w uchu środkowym, ocenia funkcje trąbki słuchowej.
Audiometria tonalna - ma na celu określenie progu słyszenia na drodze kostnej i powietrznej. Nie jest do końca metodą obiektywną, bo jest związana ze świadomą reakcją pacjenta. Podaje się dźwięk bezpośrednio do ucha i na kość, odbywa się w komorze dźwiękoszczelnej.


(…)

…. Rejestruje odbitą energię akustyczną w ślimaku.
Bera - badanie potencjałów wywołanych z pnia mózgu. Polega na rejestracji i ocenie zjawisk elektrycznych po stymulacji bodźcem akustycznym. Metoda obiektywna, lecz pacjent musi spać. Na głowie dziecka umieszcza się elektrody wykrywające obecność fal V. Odczyt wyniku wymaga specjalnych umiejętności.
Przyczyny niedosłuchu (wrodzonego):
czynnik dziedziczny…
… okołoporodowy,
niedotlenienie,
choroba- konflikt RH,
choroby zakaźne ucha,
choroby przewlekłe (nerki,tarczyca)
przyjmowane leki (ninina, steptomecyna). Terapia:
implanty ślimakowe,
u dzieci z podejrzeniem zaburzeń słuchowych kierowanych do audiologa przez logopedów, pedagogów i psychologów szkolnych, u których audiolog potwierdzi występowanie niedosłuchu, możemy zastosować leczenie farmakologiczne, operacyjne…

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz