Standardy ewaluatywne - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 182
Wyświetleń: 2639
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Standardy ewaluatywne - omówienie - strona 1 Standardy ewaluatywne - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

STANDARDY EWALUATYWNE: GENEZA ZASADY FUNKCJONOWANIA ROZWÓJ.
Teza: proces powstawania standardów ewaluacji może mieć trzy główne źródła:
- organizmalne - standardy powstają dzięki reakcjom afektywnym, stanowiącym naturalną odpowiedź organizmu na to, co dzieje się w trakcie kontaktów on - organizm.
- wpływy otoczenia społecznego
- funkcjonowanie poznawcze
Standardy różniące się pochodzeniem różnią się pod względem funkcji regulacyjnych. Procesy organizmalne jako źródło standardów ewaluatywnych. Standardy powstają jako rezultat poznawczego zarejestrowania reakcji afektywnych będących integralnym składnikiem dokonywanych przez organizm procesów (np. odbioru bodźców zmysłowych, wykonywania czynności motorycznych). Wczesne ontogenetycznie.
Formy poznawczej rejestracji reakcji afektywnych:
- powstawanie związków między wzorcami percepcyjnymi/ruchowymi a towarzyszącymi im reakcjami afektywnymi; - powiązanie pewnej konstelacji reakcji afektywnych z określonym przedmiotem („pierwotny wybór przedmiotu”)
Kodowanie doświadczeń afektywnych - powstawanie kategorii i wymiarów oceny.
Standardy organizmalne/hedonistyczne - organizacje poznawcze, które nabrały cech walencyjnych dzięki powiązaniu z reakcjami afektywnymi wzbudzonymi przez zjawiska organizmalne. Stosujemy do zjawisk odbieranych jako przyjemne/przykre.
Funkcja: ochrona interesów organizmu jako całości i gatunku; mogą też nadawać pozytywne znaczenie zachowaniom prospołecznym, gdy np. zachowania te są przyjemne same w sobie. Zjawisko empatii może być przyczyną powstawania standardów ewaluatywnych dzięki którym zachowania prospołeczne są uznawane za przyjemne. Oddziaływania społeczne jako źródło standardów.
Otoczenie dostarcza pewnych schematów poznawczych wraz z zawartością ewaluatywną. Dokonuje się to poprzez warunkowanie za pomocą kar i nagród, poprzez modelowanie lub poprzez stosowanie przymusu.
Warunkowanie może poszerzać i zmieniać repertuar standardów organizmalnych
Modelowanie - obserwowanie cudzego zach. nadaje walencje czynnościom, miejscom itp.
Organizowanie sytuacji z blokowaniem alternatywy (narzucanie standardów).
Stosowanie przemocy (w wczesnych stadiach rozwoju tendencje do utożsamiania tego, co silne z tym, co dobre, „identyfikacja z agresorem”. Osoba obdarzona mocą narzuca standardy ewaluatywne przez stosowanie przymusu i „manipulację aprobatą”)
Poprzez oddziaływanie otoczenia tworzą się standardy normatywne działające na zasadzie konformizmu. Tutaj pierwotny jest standard, afekt jest wtórny.
Autorytet jako źródło standardów - implikuje relacje hierarchiczne.
Grupa odniesienia - implikuje relację równości, wymagania = „wola zbiorowa”.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz