Socjologia wychowania, edukacji i oświaty

Nasza ocena:

3
Pobrań: 364
Wyświetleń: 1890
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Socjologia wychowania, edukacji i oświaty - strona 1 Socjologia wychowania, edukacji i oświaty - strona 2 Socjologia wychowania, edukacji i oświaty - strona 3

Fragment notatki:

SOCJOLOGIA WYCHOWANIA, EDUKACJI I OŚWIATY 1. Socjologia wychowania jako jeden z najlepiej i najbardziej rozwiniętych działów socjologii ogólnej 2. Zakres socjologii wychowania SOCJOLOGIA WYCHOWANIA , jedna z dziedzin socjologii ściśle związana z pedagogiką społeczną, zajmująca się wychowaniem jako procesem społecznym. Socjologia wychowawcza bada m.in. środowiskowe uwarunkowania szkoły, rodziny, grup rówieśniczych, funkcjonowanie różnych środowisk wychowawczych, zmiany celów i treści wychowania społecznego. Przedmiotem badań społeczna rzeczywistość wychowawcza , którą tworzą: Czynności społeczne teorie działania społecznego Stosunki społeczne teorie stosunków społecznych Indywidua społeczne (osoby i grupy społeczne) teorie osobowości Przedmiot badań socjologii wychowania: zbiorowości społeczne, zjawiska i procesy wychowawcze; instytucje wychowawcze; społeczno-kulturowy przebieg procesu wychowania i zachowania; ich efektywność i jakość 3 . Związek socjologii z pedagogiką PEDAGOGIKA , nauka o wychowaniu, teoria działalności wychowawczej. Na jej gruncie formułuje się cele, treści, metody, środki i formy organizacyjne procesu wychowawczego. Pedagogika odnosi się głównie do młodego pokolenia, które dzięki oddziaływaniom wychowawczym winno osiągnąć optymalny rozwój osobowości, ukształtować wiedzę o rzeczywistości, przygotować się do funkcjonowania w życiu społecznym. Do głównych instytucji takiego wychowania zalicza się: rodzinę, przedszkole i szkołę . Obecnie zakres zainteresowań pedagogiki jest o wiele szerszy i obejmuje: samowychowanie i samokształcenie młodzieży i dorosłych, oddziaływanie wychowawcze instytucji wychowania pozaszkolnego, głównie: środków masowej komunikacji, organizacji młodzieżowych, placówek kulturalnych (teatrów, klubów, muzeów i in.), instytucji wychowania religijnego itp. Do najważniejszych teorii pedagogicznych zalicza się: 1) NATURALIZM PEDAGOGICZNY - opartą na przesłankach atawistycznych koncepcję swobodnego, naturalnego wychowania, polegającą na dostosowaniu się wychowawcy do naturalnego, spontanicznego rozwoju wychowanka. Najdalej idącym kierunkiem natur alistycznym jest pajdocentryzm przyznający dziecku centralną pozycję w procesie wychowania ze względu na doskonałość jego wrodzonych predyspozycji. 2) SOCJOLOGIZM PEDAGOGICZNY - kierunek przeciwstawny teoriom naturalistycznym, traktujący zjawiska pedagogiczne wyłącznie w relacjach oddziaływania środowiska społecznego i uwzględniający także wrodzone zadatki jednostki. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz