Prawo konstytucyjne - strona 10

note /search

Modele egzekutywy

  • Uniwersytet Gdański
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 693
Wyświetleń: 3115

Model monistycznej egzekutywy Władza wykonawcza skupiona jest w ręku jednego, jednoosobowego organu (monarcha, prezydent). Nie ma w jej ramach żadnych podziałów wewnętrznych. Nie występuje zwłaszcza samodzielny, kolegialny organ posiadający kompetencje wykonawcze (rząd). Osoby kierujące poszczegól...

Pojęcie i klasyfikacja organu państwowego

  • Uniwersytet Gdański
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 1428
Wyświetleń: 3059

Pojęcie organu państwowego. W państwie demokratycznym naród sprawuje władzę bezpośrednio lub poprzez organy państwowe. Organy nie stoją więc ponad, czy obok suwerena, ale zobowiązane samowykonywać jego wolę. Organ państwowy (od łac. organum - narzędzie) to ce­lowo zorganizowany i wyraźnie wyodrębn...

Prawo międzynarodowe, wspólnotowe w krajowym porządku prawnym

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 217
Wyświetleń: 3997

PRAWO MIĘDZYNARODOWE I PRAWO WSPÓLNOTOWE W KRAJOWYM PORZĄDKU PRAWNYM nawiązanie do koncepcji dualistycznych (odrębne systemy prawne, a p.m. potrzebuje specjalnego wprowadzenia do prawa wewnętrznego - transformacji poprzez ratyfikację) w przeciwieństwie do koncepcji monistycznej. art. 9 stanowi, ...

Podstawowe zasady prawa wyborczego

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 497
Wyświetleń: 4158

PODSTAWOWE ZASADY PRAWA WYBORCZEGO ZASADA POWSZECHNOŚCI określa krąg podmiotów, którym przysługuje prawo wyborcze, wymagając by wszystkim dorosłym obywatelom przysługiwało, co najmniej czynne prawo wyborcze, a wszelkie ograniczenia mogą wynikać jedynie z naturalnych czynników, a nie politycznych....

Organizacja wyborów

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 182
Wyświetleń: 2989

ORGANIZACJA WYBORÓW Organizacja wyborów odbywa się w następujących etapach: zarządzenie wyborów : wybory do Sejmu i Senatu (zawsze łącznie) zarządza prezydent w drodze postanowienia, nie później niż 90 dni przed końcem kadencji obu izb (art. 98 ust. 1). Wybory wyznacza się na dzień wolny od pracy...

Parlament. Struktura, skład i organizacja

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 994
Wyświetleń: 4235

PARLAMENT. STRUKTURA, SKŁAD I ORGANIZACJA WPROWADZENIE istnienie parlamentu , który skupia w sobie kompetencje ustawodawcze i kontrolne względem władzy wykonawczej, będący organem naczelnym, demokratycznie wybieranym przez Naród jest podstawową przesłanką demokratyzmu państwa ; istotą parlamentu...

Struktura parlamentu : zgromadzenie narodowe

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 182
Wyświetleń: 3122

STRUKTURA PARLAMENTU: ZGROMADZENIE NARODOWE Historia: konstytucja marcowa - TAK → rewizja konstytucji co 25 lat (łatwiej niż zmiana) oraz dokonywanie wyboru prezydenta; k...

Status prawny posłów i senatorów

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 532
Wyświetleń: 3234

STATUS PRAWNY POSŁÓW I SENATORÓW uwm - ustawa o wykonywaniu mandatu posła i senatora; Mandat parlamentarny ma trzy znaczenia: jako wynikające z wyborów pełnomocnictwo udzielone członkowi parlamentu przez wyborców ; jako całokształt praw i obowiązków parlamentarzysty ; jako określenie funkcji c...

Funkcje parlamentu

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 490
Wyświetleń: 3794

FUNKCJE PARLAMENTU Funkcja ustawodawcza zasada wyłączności sprawowania przez parlament funkcji ustawodawczej: żaden inny organ nie może stanowić aktów o randze ustawy, chyba, że Konstytucja dopuszcza to w sposób wyraźny; kompetencje prawodawcze innych organów mają charakter podporządkowany , wyją...

Specjalne tryby ustawodawcze

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Prawo konstytucyjne
Pobrań: 70
Wyświetleń: 3185

SPECJALNE TRYBY USTAWODAWCZE: tryb pilny (art. 123) to uprzywilejowanie danego projektu, polegające na priorytetowym traktowaniu go, jak i na znacznie szybszej procedurze ustawodawczej; tylko RM może uznać dany projekt za pilny (z wyjątkiem