Podstawy zarządzania - organizowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 70
Wyświetleń: 672
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podstawy zarządzania - organizowanie - strona 1 Podstawy zarządzania - organizowanie - strona 2

Fragment notatki:

Zasady i znaczenie organizowania działalności.
Znaczenie organizowania - jest procesem wieloetapowym o charakterze ciągłym i składa się z pewnych charakterystycznych etapów, obejmuje:
Ustalenie całej pracy, którą należy wykonać dla osiągnięcia celów organizowania,
Podział logiczny całości pracy na czynności możliwe do dogodnego zrealizowania przez pojedynczego pracownika lub grupę osób,
Łączenie w logiczny i sprawny sposób pracy członków organizacji,
Ustalenie mechanicznych koordynacji pracy członków organizacji tak, aby stanowiły jednakową całość,
Sprawdzenie skuteczności organizowania i wprowadzenie poprawek w celu utrzymania lub zwiększenia jej skuteczności.
Proces organizowania:
Podział pracy - rozłożenie zadań w taki sposób, aby każda osoba w organizacji ponosiła odpowiedzialność za ograniczony zbiór czynności i wykonywała je zamiast realizowania całego zadania.
Specjalizacja pracy - oznacza uzyskiwanie większej wydajności. Żaden człowiek nie ma fizycznej możliwości wykonania wszystkich operacji z jakich składa się większość złożonych zadań, ani też nikt nie jest w stanie nabyć wszystkich umiejętności do złożonych operacji. Podział umożliwia zatem nabieranie biegłości w indywidualnych funkcjach stosowanych w krótkim zasiegu.
Projektowanie zadania - zależność specjalizacji, zadowolenia i wydajności pracy zależy od stopnia konkretnych zadań.
Głębia zadania - stopień, w jakim człowiek sprawuje kontrolę nad swoją pracą. Jeśli po ustaleniu celów i ogólnych zasad postępowania pracownicy mają swobodę regulacji tempa oraz sposobu wykonania czynności to głębia zadania jest większa. Jeżeli kierownictwo wyznacza sztywne normy, organizuje wszelkie detale pracy, określa metody i nadzoruje przebieg pracy - głębia zadania jest mała.
Zakres zadania - liczba różnorodnych operacji składa się na określone zadania i częstotliwość powtarzającej się cyklicznie pracy. Im mniejsza jest liczba operacji, tym mniejszy jest zakres zadań. Zarówno głębia i zakres zadania określają stopień specjalizacji zadania. Im mniejsza jest głębia i mniejszy zakres tym praca jest bardziej wyspecjalizowana.
Krytyka specjalizacji:
Wielu pracownikom wysoko wyspecjalizowane zadania sprawiają niezadowolenie. Koncepcja ta nie daje wystarczającej satysfakcji. Sposobem przeciwdziałania monotonii stały się koncepcje:
Rozszerzanie pracy - łączenie różnych funkcji pobocznych na poziomym wyniku jednostki, dając pracownikom więcej zadań do wykonania - rotacja zadańi łączenie ich,
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz