Pedagogika serca

Nasza ocena:

5
Pobrań: 742
Wyświetleń: 6636
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Pedagogika serca - strona 1 Pedagogika serca - strona 2 Pedagogika serca - strona 3

Fragment notatki:

Dokument ma objętość 20 stron w formacie doc.
Praca to stara się udowodnić, że metoda oparta o miłość powinna być główną metodą wychowawczą wprowadzającą dziecko w życie, a jej podstawowy warunek to obecność w życiu bodaj jednego człowieka kochającego i kochanego. W tekście można także znaleźć informacje na temat: jaki powinien być nauczyciel, jak otoczenie wpływa na dziecko w okresie prenatalnym. Ponadto w notatce opisano takie zagadnienia jak: pedagogika radykalnego humanizmu, Fromm, wrogość, bliskość, pedagogika niedyrektywna, Carl Rogers, uwaga holistyczna. Oprócz tego w dokumencie znajdują się również opisane pojęcia: pedagogika międzykulturowa, pedagogika Gestalt, edukacja stapiania się, zajęcia interakcyjne, a także pedagogika emancypacyjna. Później następuje analiza typów podejścia do pedagogiki emancypacyjnej, w tym podejście polityczno - instrumentalne i indywidualistyczno - anarchistyczne. Kolejny system wychowawczy scharakteryzowany w tej notatce to chrześcijańska pedagogika personalno-egzystencjalna, personalizm. W tym miejscu opisano też kategorie pseudo wychowania takie jak: tresura, administrowanie, trening, moralizowanie, kształtowanie osobowości. Na koniec autor pracy wspomina o pedagogice antyautorytarnej i antypedagogice, łączoną z takimi postaciami jak: Hubertus von Schoenebeck i Benjamin Spock.

Pedagogika sercaDo zasad skutecznego wychowania zalicza się ciągłość, dynamiczność i długotrwałość. Jeżeli więc chcemy wychować człowieka zdrowego psychicznie i fizycznie, musimy zadbać o rozwój jego uczuć, jeszcze przed narodzeniem, w okresie prenatalnym. Już wtedy formułuje się nie tylko biologiczna ale, ale i psychiczna struktura istoty ludzkiej. Dlatego ważne jest dla zdrowia psychicznego dziecka, jaki matka prowadzi tryb życia, co przeżywa oraz jaki ma stosunek do nienarodzonego dziecka. W domu, w którym wszyscy czekają na dziecko i kochają je, zanim jeszcze się zjawiło w rodzinnym gronie, został spełniony najważniejszy warunek prawidłowego rozwoju uczuć człowieka w jego pierwszym okresie-prenatalnym. Dziecko, nie jest w stanie sobie tego uświadomić, ale już przejmuje za pośrednictwem matki oprócz pokarmu fizycznego, pokarm psychiczny, stanowiący budulec dla systemu nerwowego i całej późniejszej osobowości. Dla rozwoju psychicznego człowieka duże znaczenie ma pierwsze kilka lat życia. Każde małe dziecko, aby mogło się prawidłowo rozwijać, musi mieć jedną osobę stałą, do której może się przywiązać. Dziecko bowiem słabe i nieświadome reguł i niebezpieczeństw życiowych, bez rozwiniętego intelektu musi mieć jakieś oparcie na zewnątrz i w sobie. Takim oparciem dla dziecka jest miłość. Stąd metoda oparta o miłość powinna być główną metodą wychowawczą wprowadzającą dziecko w życie, a jej podstawowy warunek to obecność w życiu bodaj jednego człowieka kochającego i kochanego. Mając takie oparcie dziecko w ciągu kilku pierwszych lat istnienia uczy się nie tylko poznawać świat, lecz i kształtować do niego emocjonalny stosunek. Szkoła dla wszystkich dzieci jest niewątpliwym osiągnięciem cywilizacji, ale musi to być szkoła przez nie akceptowana. To znaczy taka, która nie wywołuje lęku, nie istnieje w niej przemoc, nie ma miejsca na nudę. W przeciwnym razie szkoła może być i bywa zmorą dzieciństwa, źródłem nerwic, chorób psychicznych, demokracji i lęku, który jest jednym ze źródeł agresji. Wśród ważnych składników decydujących o jakości pracy szkoły znajduje się program nauczania i wychowania. Naukowcy porównując programy szkolne

(…)

… do porządanych zachowań poprzez słowa, perswazję lub sugestie. 5. KSZTAŁTOWANIE OSOBOŚCI: formowanie człowieka degradujące go do roli biernego obiektu, materiału czy tworzywa. Bazuje ono na założeniu, że tylko wychowany wymaga przekształcających oddziaływań. Tarnowski nie wyróznia kary cielesnej jako kolejnego rodzaju pseudowychowania, ale zwraca na nią krytyczną uwagę gdyż jest ona stosowana…
… WIĘC JESTEM. Pedagogika radykalnego humanizmu Przedstawicielem tej pedagogiki jest Erich Fromm. Fromm stara się zrozumieć przemoc, agresję i okrucieństwo jakie od zawsze toważyszą człowiekowi. Umiejscowił je w niezdolności człowieka do kochania innych, niemożności rozwiązywania podstawowych problemów życia oraz w nekrofilnej orientacji nowoczesnych społeczeństw przemysłowych. Czyli obwinia za przemoc i agresje fakt…
… za nich. Ma tak ukazywać możliwości wyboru ( w sposób prawdziwy i z miłością, aby rozbudzić w nich postawę energii ku życiu. Człowiek nie jest ani dobry ani zły. Zmienia się pod wpływem społeczeństwa. Pedagogika niedyrektywna Pedagogika niedyrektywna jest nurtem, który w swych korzeniach odwołuje się do założeń psychologii humanistycznej. Za twórcę podwalin teoretycznych i najwybitniejszego przedstawiciela uważany…
… szkół alternatywnych. Do podstawowych założeń psychologii humanistycznej wypracowanych przez Rogers?a, które legły u podstaw pedagogiki niedyrektywnej, zalicza się: Samourzeczywistnianie jako stalą tendencję do rozwoju całego potencjału ludzkich zdolności; Autonomię i współzależność społeczną jako pełną zdolność i wolność podejmowania przez człowieka decyzji; Ponoszenie odpowiedzialności…
… teoriopoznawczych ustaleń opiera ona przede wszystkim na filozofii egzystencjalnej, fenomenologii i psychologii humanistycznej . Można też zauważyć, że koncepcja tej pedagogiki opiera się na trzech autonomicznych fundamentach:  1. Confluent Education, czyli edukacja "stapiania się?, skoncentrowana na integracji i równoczesnym dowartościowaniu emocjonalnej i poznawczej sfery uczenia się. Jest ona określeniem…
… satelitarna, magnetofon, wideo, komputer. Wśród oczekiwanych (a także w zdecydowanej większości spełnianych) cech i zachowań nauczyciela, uczniowie wymieniają między innymi: 1) w zakresie zachowań wychowawczych ? Rozmowę z uczniami o ich postępowaniu oraz jego skutkach ? Postępowanie zgodnie z głoszonymi zasadami. ? Ukazywanie negatywnych skutków podejmowanych przez uczniów niesłusznych decyzji…
… emancypacyjna Jest to pedagogika powstała na bazie teorii krytycznej T. Adorno i jest powrotem do idei wolności w wychowaniu; Nawiązuje do psychoanalizy, ale jej głównym założeniem jest emancypacja rozumiana jako proces osiągania stanu autonomii i dorosłości, uzyskanie przez młodego człowieka wewnętrznej niezależności od autorytetów; powstała ona na przełomie lat 50 - tych i 60 - tych. Zapoczątkowana…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz