Orientacje badawcze w teorii wychowania-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 4109
Wyświetleń: 11235
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Orientacje badawcze w teorii wychowania-opracowanie - strona 1 Orientacje badawcze w teorii wychowania-opracowanie - strona 2 Orientacje badawcze w teorii wychowania-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

ORIENTACJE BADAWCZE W TEORII WYCHOWANIA:
socjologiczna - F. Znaniecki, Z. Mysłakowski, R. Miller;
normatywne:
ideologiczna - M. Krawczyk, K. Sośnicki, H. Muszyński;
filozoficzna - S. Kunowski, W. Cichoń, K. Kotłowski;
psychologiczna - Z. Zaborowski, M. Łobocki, K. Konarzewski;
eklektyczna - J. Górniewicz, P. Petrykowski, T. Kukołowicz, E. Kubiak-Szymborowska, D. Zając, M. Kopec, A. M. de Tchorzewski.
Klasyfikacja orientacji badawczych:
Ze względu na różnice podejść polskich naukowców do teorii wychowania, wynikających z odmiennych punktów myślenia o jej istocie, zadaniach czy podstawowych pojęciach.
Wyróżniamy 4 rodzaje orientacji badawczych:
socjologiczną,
normatywne (normatywno-ideologiczną oraz normatywno-filozoficzną),
psychologiczną,
eklektyczną.
Orientacja socjologiczna:
Skupia uwagę badaczy na teorii społeczeństwa wychowującego, w który pcoes wychowania jest zdeterminowany przede wszystkim oddziaływaniem na jednostkę podstawowych struktur społecznych, środowisk wychowawczych czy sił społecznych.
Przedstawiciele: Florian Znaniecki (1882-1958), Romana Miller (1906-1983).
Florian Znaniecki
Wychowanie jest zjawiskiem społecznym przenikającym przez wszystkie struktury i procesy społeczne.
Według Znanieckiego podstawę konstytutywną teorii wychowania tworzą następujące kategorie pojęciowe:
- wychowanie,
- środowisko wychowawcze (osoby i grupy społeczne, które wywołują i regulują działalność wychowawczą),
- stosunek wychowawczy (stosunek społeczny, zachodzący między indywidualistycznym wychowankiem a którąkolwiek z osób lub grup, wywołujących i regulujących działalność wychowawczą.
Zygmunt Mysłakowski
Lokuje teorię wychowania w pedagogice, wskazują, iż jako jej część jest nauką w najwyższym stopniu społeczną. Pojęcia „ogólna teoria wychowania” używa zamiennie z „pedagogiką ogólną”.
Podstawowe pojęcia teorii wychowania wg Mysłakowskiego:
- wychowanie, samowychowanie i środowisko wychowanka (wychowanie w znaczeniu szerokim, tu - te wszystkie procesy i czynności, którym podlega osobnik przychodzący na świat ze strony otoczenia);
- samowychowanie (to proces, w trakcie którego dochodzi do przekształcania własnej osobowości w kierunku idealnego „JA”, zachodzący w środowisku wychowawczym, na które składa się wszystko to, co w pewien określony sposób wyznacza istocie ludzkiej formę jej egzystencji w stosunkach ze światem).
Orientacje normatywne
Na podstawie filozofii człowieka (antropologii filozoficznej), aksjologii lub teorii kultury określane są wartości i cele, jakimi powinno kierować się wychowanie człowieka. W zależności od preferowanych źródeł są nimi określone ideologie albo wybrany kierunek antropologii filozoficznej.


(…)

… porządkujacą jej twierdzenia o wychowaniu i jego skuteczności.
Model pedagogiki behawioralnej K.Konarzewskiego:
wychowanie jest procesem warunkowania i modelowania zachowań (dominuje metoda wzmocnień pozytywnych i negatywnych);
w reakcjach wychowawczych nie uwzględnia się wewnętrznych doświadczeń dziecka i pedagoga
zadania edukacyjne i wychowawcze formułują dorośli (nie ma miejsca tu na kreatywność…
… i rodzaju posiłku, godzin snu, procesu kształcenia, miejsca zamieszkania, korzystania z używek czy przeznaczenia kwot z kont osobistych.
Podejście liberalne - niedyrektywne
Przedstawiciele: Carl Rogers, Maria Montessori, Thomas Gordon
3 strategie wspierania rozwoju dziecka:
dialogowa,
negocjacyjna,
wysuwanie ofert.
Strategia dialogowa - nawiązuje do odległej tradycji sokratejskiej, opierającej…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz