Metody i formy wychowania - omówienie (sem. II)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 2737
Wyświetleń: 9870
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Metody i formy wychowania - omówienie   (sem. II) - strona 1 Metody i formy wychowania - omówienie   (sem. II) - strona 2

Fragment notatki:

T. Lewandowska-Kidoń, Teoretyczne podstawy wychowania, Metody i formy wychowania Wykład z teoretycznych podstaw wychowania z 2 marca
Metody wychowania:
Methodos- droga, sposób postępowania ; świadome i konsekwentnie stosowany sposób oddziaływania pedagogicznego na jednostkę, grupę lub zbiorowość dla osiągnięcia celu wychowawczego. Warunki skuteczności metod wychowawczych: Merytoryczne przygotowanie nauczyciela
Psychiczne predyspozycje wychowanka
Życzliwe kontakty emocjonalne nauczyciela i ucznia
Bezpośrednia motywacja do działania
Trafność doboru metod do aktualnej sytuacji
Klasyfikacja metod: Wg Muszyńskiego: Wpływu osobistego wychowawcy
-wysuwanie sugestii(zachęcanie, przestrzeganie, ocenianie, wyrażanie osobistego stosunku wychowawcy)
-perswazji (podsuwanie określonych rozwiązań za pomocą argumentów)
-oddziaływanie przykładem osobistym
-wyrażanie aprobaty i dezaprobaty
Wpływu sytuacyjnego - stan rzeczy, od którego zależy możliwość zaspokajania potrzeb dziecka -nagradzanie, karanie, instruowanie(uświadamianie sytuacji i podawanie sposobów postępowania) i organizowanie doświadczeń wychowanka (uświadomienie konsekwencji) , wywoływanie akceptacji następstw zachowań społecznych i przydzielanie funkcji i ról społecznych Wpływu społecznego
Kierowanie samowychowaniem
Wg Konarzewskiego Metody indywidualne: nagradzanie(atrakcyjne następstwa),
kary(awersyjne następstwa); modelowanie-naśladownictwo, identyfikacja,
perswazja,
techniki zadaniowe - uruchomienie i warunkowanie własnej aktywności wychowanka
Metody grupowe- kształtowanie odniesienia porównawczego (ukształtowanie otoczenia, które oddziałuje na wychowanka),
nacisk grupy, kształtowanie systemu ról i norm grupowych, kształtowanie grupowych wzorów życia Wg Łobockiego: Indywidualne: nagradzanie i karanie, modelowanie, perswazja, zadaniowa
Grupowe: organizacja działalności zespołowej i samorządowej Formy wychowania - bliżej skonkretyzowane sposoby postępowania wychowawczego, szczegółowy opis metod wychowania, ukazujący praktyczne ich zastosowanie w działalności pedagogicznej.
KLASYFIKACJA FORM WG MUSZYŃSKIEGO:
Przedmiotowe: działalność poznawcza, wytwórcza i gospodarcza, twórczą, receptywną, usługowo-opiekuńczą, sportowo-turystyczną, zabawowo-rozrywkową, konsumpcyjną.


(…)

… ich zastosowanie w działalności pedagogicznej.
KLASYFIKACJA FORM WG MUSZYŃSKIEGO:
Przedmiotowe: działalność poznawcza, wytwórcza i gospodarcza, twórczą, receptywną, usługowo-opiekuńczą, sportowo-turystyczną, zabawowo-rozrywkową, konsumpcyjną.
Organizacyjne: działalność indywidualna, zespołowa, zbiorowa( samorządowa, spółdzielcza, współzawodnictwo między zespołowe)
ŁOBOCKI:
Formy oddziaływań werbalnych: burza mózgów, techniki swobodnych opinii o uczniach(pozytywnych i negatywnych), swobodnych testów, trening spotkaniowy.
Formy oddziaływań niewerbalnych- improwizacja, dramatyzacja, technika treningu relaksacyjnego, swobodna ekspresja plastyczna, muzykoterapia, zabawa w teatr
Formy oddziaływań doraźnych: udzielanie indywidualnej pomocy, wzmacnianie pozytywne i negatywne, formy ignorowanie niepożądanych…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz