Metody dyskryminacyjne, sem VI

Nasza ocena:

3
Pobrań: 56
Wyświetleń: 1323
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Metody dyskryminacyjne, sem VI - strona 1

Fragment notatki:

Metody dyskryminacyjne w analizie sensorycznej
1.Metody oznaczania wartości progowych - stosowane głównie do określania sprawności sensorycznej (szkolenie panelu) a)metoda limitów -Polega na podaniu oceniającemu w kilkakrotnym powtórzeniu serii bodźców np. roztworów sacharozy o różnym stężeniu, i obserwowaniu, w którym momencie bodziec stanie się wyczuwalny -Próbki uporządkowane są rosnąco lub malejąco -Nadaje się dla osób nieprzeszkolonych, które biorą udział w teście po raz pierwszy b) metoda średniego błędu -Służy do określania progu różnicy -Oceniający otrzymuje roztwór standardowy oraz 2 próbki - jedną znacznie słabszą od standardu (np. wodę destylowaną), a drugą znacznie silniejszą -Zadaniem oceniającego jest przygotowanie z tych próbek próbki identycznej pod względem intensywności wrażenia ze standardem 2.Metody wykrywania różnic - stosowane do oceny produktów o zróżnicowanej jakości a)metoda parzysta
-Oceniający dokonuje wyboru między dwiema próbkami o różnej jakości, -Próbki są zakodowane, ustawione parami, -Jednorazowo ocenia się około siedmiu par próbek, -Oceniający wybiera z pary próbkę wg. z góry założonego kryterium (np. „wskaż próbkę bardziej słodką”), -W interpretacji wyników sumuje się wyniki częstości wyboru jednej z próbek przez oceniających b)metoda trójkątowa
-Najstarsza metoda sensoryczna, -Służy do wykrywania różnic między rozmaitymi produktami spożywczymi i przemysłowymi, -Stosowana również w celu sprawdzenia wrażliwości sensorycznej kandydatów do panelu, -Oceniający otrzymują trzy zakodowane próbki, z których dwie są identyczne, a trzecia różni się jakościowo, -Zadaniem oceniającego jest wskazanie próbek identycznych i próbki różniącej się. c)metoda duo-trio -Alternatywa dla metody parzystej i trójkątowej, -Oceniający otrzymuje trzy próbki, z których jedna jest wyraźnie zaznaczonym standardem (S lub R - reference lub K), a dwie pozostałe różnią się od siebie, -Oceniajacy ma stwierdzić, która próbka jest identyczna ze standardem lub która jest odmienna, -Najpierw podawana powinna być próbka wzorcowa, a później pozostałe próbki, -Metoda stosowana w kontroli jakości, -Wykorzystywana do oceny produktów będących na rynku w celu porównania z produktami konkurencji oraz oceny produktów poddanych modernizacji. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz