Masywne filary - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 119
Wyświetleń: 1400
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Masywne filary - wykład - strona 1 Masywne filary - wykład - strona 2 Masywne filary - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Masywne filary
Masywne filary w nurcie rzek mogą być konstruowane z betonu niezbrojonego o przekroju opływowym dostosowanym do przepływu wody przy pochyleniu ścian w granicach 20:1 - 60:1. Przy znacznej wysokości, dla zmniejszenia ciężaru, prze­krój może być zmieniony powyżej wielkiej wody np. na żelbetowy ramowy jedno-, dwu- lub wielokomorowy przy grubości ścian 0,20 0,30 m (rys. 5.105). Czasami ze względów technologicznych (w celu przesuwu deskowań w czasie budowy) sto­suje się obniżenie głowicy korpusu w części środkowej. Obniżenie korpusu (wy­kształcenie wnęk) umożliwia zamontowanie podnośników do podniesienia przęseł przy wymianie łożysk. Masywne filary betonowe są też najczęściej stosowane na podpory pośrednie przęseł łukowych.
Popularne są też rozwiązania z pali (słupów) wielkośrednicowych betonowa­nych na miejscu (rys. 5.106). Tego typu rozwiązania są jednak dopuszczalne przy niewielkim parciu lodu (dla zwiększenia trwałości można do poziomu spływu kry wprowadzić połączenia słupów tarczownicą).
W przypadku filarów rzecznych nie wykształca się obecnie izbic, stosując wy­sokiej klasy beton szczelny i mrozoodporny.
Podpory z pali wielkośrednicowych oraz lżejsze tarczowe (żelbetowe) są sto­sowane przede wszystkim na terenach zalewowych.
Podpory wiaduktów i estakad o przeciętnych wysokościach 5 + 7 m mają boga­tą formę konstrukcyjną (rys. 5.107), wpływa na to kryterium estetyczne, bowiem takie podpory są najczęściej oglądane z bliska. Ważne jest zachowanie odpowied nich proporcji (wymiarów), czytelność przekazywania sił z przęseł na fundament, podkreślenie funkcji obiektu jako elementu drogi itp. Należy unikać dużej liczby słupów na szerokości podpory, eksponowania łożysk, czy stosowania belek oczepo-wych. W rozwiązaniach podpór tarczowych stosuje się stałą szerokość przekroju, zbieżność w kierunku fundamentu czy zbieżność w kierunku przęsła (korzystną ze statycznego punktu widzenia). Wiadukty o przęsłach montowanych ze stosowanych powszechnie prefabrykatów mają podpory ramowe lub słupowe z belką oczepową, która zakłóca linię komunikacyjną i jest zbędnym architektonicznie elementem po między przęsłem a fundamentem. Na rysunku 5.108 podano przykłady zmniejsze­nia ekspresji oczepu łącznie z całkowitą jego eliminacją w elewacji.
W wiaduktach i estakadach mogą być też stosowane podpory stalowe. Są to najczęściej podpory słupowe lub ramowe (rys. 5.109). Podpoiy słupowe w mostach belkowych wieloprzęsłowych bezprzegubowych mogą być:
- przegubowo łączone z fundamentem i dźwigarem (podpora wahaczowa),
- utwierdzane w fundamencie i przegubowo łączone z ustrojem niosącym.
Podpory ramowe - zwykle z betonu zbrojonego - najczęściej są łączone prze­gubowo z fundamentem i ustrojem niosącym. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz