Marketing usług - wykład 2 (sem.VI)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 56
Wyświetleń: 833
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Marketing usług - wykład 2 (sem.VI) - strona 1 Marketing usług - wykład 2 (sem.VI) - strona 2 Marketing usług - wykład 2 (sem.VI) - strona 3

Fragment notatki:

Sfera usług: pojęcie utożsamiane z sekcjami usługowymi, powszechnie ujmowana klasyfikacja usług
Szeroka sfera usług: czynności usługowe są wykonywane we wszystkich działach narodowej gospodarki, wszechobecność usług
PRODUKCJA (usługi związane z procesem produkcji) - PODZIAŁ-WYMIANA usługi - KONSUMPCJA (usługi związane z procesem konsumpcji)
Pojęcie, cechy i rodzaje usług:
Usługi to wszystko to co mieści się poza produkcją materialną; usługi obejmują również działalność handlową
Usługi w ujęciu marketingowym: każda usługa jest produktem, usługą nazywamy wszystko to, co przeznaczone jest na sprzedaż, a nie spadnie nam na nogi
Usługa:
To wszelka działalność lub korzyść, które jedna strona może zaoferować drugiej; z zasady niematerialna i nie prowadząca do uzyskania jakiejkolwiek własności (Ph.Kotler)
To każda czynność zawierająca w sobie element niematerialności, która polega na oddziaływaniu na klienta lub przedmiot będący w jego posiadaniu, która nie powoduje przeniesienia praw własności. Przeniesienie praw własności może jednak nastąpić, a świadczenie usług może być lub też nie być ściśle związane z dobrem materialnym
Podejmowane za zlecenie świadczenie pracy lub/i korzyści służące wzbogaceniu walorów osobistych bądź wolumenu użyteczności dóbr jakimi usługobiorca dysponuje
Stopień niematerialności usług:
Biorąc pod uwagę różnorodność oferty rynkowej wyróżniamy:
1. Dobra materialne - czyste produkty o charakterze materialnym (np. żywność, środki czystości, artykuły papiernicze)
2. Produkty z towarzyszącymi usługami - usługa jest dobrem komplementarnym (np. samochód, komputer, remont mieszkania)
Dobra trwałego użytku coraz częściej otaczane są usługami.
Otaczanie produktu usługami:
SAMOCHÓD (usługi bankowe, ubezpieczeniowe, leasing, salony sprzedaży, komisy, giełda, serwis i przeglądy konserwacje, naprawa, holowanie, pierwsza pomoc, skup „recykling” pojazdów i części)
3. Hybryda: produkt-usługa, np. hotel restauracja
4. Czyste usługi: oparte na pracy ludzkiej, np. bankowość, ubezpieczenia, ochrona zdrowia, usługi konsultingowe, finansowe, doradztwo, edukacyjne)
Rozwój usługi
Organizacyjno-techniczne przygotowanie do świadczenia danych usług
Przygotowanie - przeszkolenie pracownika do świadczenia nowej usługi
Testowanie rynku
Ma na celu ocenę przygotowanego pomysłu przez konsumenta
Usługi są początkowo wprowadzane na wąskim segmencie w celu przetestowania (możliwe korekty i poprawki po uzyskanych opiniach)
Komercjalizacja
Wprowadzenie usługi na cały rynek firmy


(…)

… i poprawki po uzyskanych opiniach)
Komercjalizacja
Wprowadzenie usługi na cały rynek firmy
Usługa powinna być wprowadzona w momencie ożywienia popytu
Obsługa posprzedażowa
Często jest zawarta w samej usłudze
Przedstawienie sposobów na poszerzenie rynku to macierz Ansaffa
DOTYCHCZASOWY
NOWY
PRODUKT DOTYCHCZASOWY
OPCJA 1 strategia penetracji rynku:
- intensywna promocja
- oddziałuje się ceną, zwiększeniem liczebności personelu sprzedażowego
- strategia defensywna, tania, wiąże się z większą intensywnością rynku
OPCJA 2 Strategia rozwoju rynku:
- ekspansja geograficzna
-wejście na nowe nieobsługiwane segmenty rynku
-np. rynek fastfood.
NOWY
OPCJA 3 Strategia rozwoju produktu:
- lepsze dopasowanie produktu do potrzeb
- innowacje absolutne, wtórne
-strategia ofensywna
OPCJA 4 Strategia dywersyfikacji:
- wymaga…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz