Edukacja alternatywna-założenia, koncepcje i zastosowanie w szkolnictwie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1057
Wyświetleń: 3577
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Edukacja alternatywna-założenia, koncepcje i zastosowanie w szkolnictwie - strona 1 Edukacja alternatywna-założenia, koncepcje i zastosowanie w szkolnictwie - strona 2 Edukacja alternatywna-założenia, koncepcje i zastosowanie w szkolnictwie - strona 3

Fragment notatki:

„Edukacja Alternatywna, jej z ałożenia, koncepcje i zastosowanie w szkolnictwie.” Plan pracy: Pojęcie Edukacji Alternatywnej Istota i założenia Edukacji Alternatywnej Założenia ogólne szkolnictwa alternatywnego Charakterystyk a wybranych koncepcji alternatywnych koncepcja Celestyna Freineta pedagogika Rudolfa Steinera system Marii Montessori koncepcja Marii Cackowskiej I Pojęcie Edukacji Alternatywnej Aby w pełni zrozumieć zjawisko Edukacji Alternatywnej, na wstępie należałoby wyjaśnić samo jej pojęcie. Edukacja Alternatywna to swoistego rodzaju forma opozycji wobec państwowego i sformalizowanego systemu szkolnego. O Edukacji Alternatywnej mówimy wtedy, gdy stwarza ona wybór pomiędzy co najmniej dwiema możliwościami w sferze uczenia się człowieka. Charakterystyczną cechą omawianej edukacji jest odrzucenie pewnych elementów tradycyjnej szkoły np.: odejście od demokratyzacji państwowego systemu szkolnego na rzecz autentycznej humani zacji edukacji stworzenie szkoły ujmowanej całościowo i wspierającej wielokierunkowy rozwój aktywności dzieci zamiast tradycyjnego modelu opartego na „sumie przedmiotów szkolnych” jak uważa R.Więckowski w tej edukacji chodzi o zastąpienie tradycyjnej funkcji programu, czyli funkcji realizacyjnej funkcją interpretacyjną uznanie aktywności dzieci i dzień ich pracy za podstawową organizacyjną formę edukacji. W tej edukacji także ważną rolę pełnią same alternatywy, które różnicują się następująco: kształcenie publiczne i niepubliczne kształcenie tradycyjne i innowacyjne kształcenie adaptacyjne i emancypacyjne wychowanie autorytarne i antyautorytarne wychowanie dyrektywne i niedyrektywne pedagogika i antypedagogika itp..... Edukacja Alternatywna sama w sobie jest zjawiskiem ponadnarodowym, występującym prawie we wszystkich krajach o ustroju demokratycznym lub ten ustrój dopiero budujących. Jej obecność jest możliwa dzięki pluralizmowi i tolerancji panujących w danym kraju oraz otwartość społeczeństwa na „odmienność”, elastyczność i spontaniczność działania. Dzięki temu edukacja ta staje się trwałą, dopełniającą częścią kultury współczesnej.

(…)

….
Do głównych założeń tejże edukacji należą :
Humanizacja edukacji
Humanizacja edukacji mówi nam, iż każde dziecko ma indywidualną drogę rozwoju. Wychowanie i nauczanie pomaga mu w tworzeniu siebie .
Humanizacja edukacji oznacza tez pełne poznanie potrzeb i aspiracji edukacyjnych dzieci, stymulowanie ich rozwoju i ich zaspakajanie.
Zastępowanie tradycyjnych pojęć nauczania, metod nauczania, metodami wspierania…
… uczniów
korespondencje i wymiana międzyszkolna jako środek kontaktów społecznych
spółdzielnia klasowa jako naturalna forma samorządności
Środki dydaktyczne w klasie:
biblioteczka klasowa
kąciki specjalistyczne
kartoteka fiszek autokorektywnych
płytoteka
szafka z narzędziami
plany pracy uczniów
wystawki prac
książka życia klasy
gazetka wychowawcza
Należy zaznaczyć, iż koncepcja ta jest otwarta…
… odgrywa, stworzona przez autora, erytmia, czyli sztuka ruchu, który wyraża życie wewnętrzne człowieka oraz jego stosunek do świata i wszechświata.
W wychowaniu religijno-moralnym Steiner dąży do ukształtowania w wychowanku ogólnej pobożności , czci wobec mądrości, piękna i dobra w świecie i w ludziach.
( I faza religijność naturalna, II faza religijność estetyczna, III faza religijność duchowa).
Program…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz