Czynniki warunkujące poprawność ocen sensorycznych

Nasza ocena:

3
Pobrań: 560
Wyświetleń: 1904
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Czynniki warunkujące poprawność ocen sensorycznych - strona 1 Czynniki warunkujące poprawność ocen sensorycznych - strona 2 Czynniki warunkujące poprawność ocen sensorycznych - strona 3

Fragment notatki:

Czynniki warunkujące poprawność ocen sensorycznych Selekcja i szkolenie zespołu oceniającego Nabór kandydatów może być wewnętrzny, zewnętrzny lub mieszany . Wewnętrznego naboru dokonuje dział kadr spośród własnych pracowników firmy. Pracownik w momencie przyjmowania go do pracy powinien być poinformowany o możliwości uczestniczenia w pracach zespołu ocen sensorycznych. Zaletami naboru wewnętrznego są: stabilność zespołu oceniającego i dostępność oceniających; firma nie jest obciążona dodatkowymi płacami za uczestnictwo w sesjach ocen; wyniki oceny nie przedostają się na zewnątrz firmy, co jest szczególnie istotne przyprowadzeniu prac badawczych nad nowymi produktami. Wady to m.in.: odrywanie pracowników od ich pracy, co może prowadzić - szczególnie w przypadku małych przedsiębiorstw - do zakłóceń rytmiczności pracy całej firmy; liczba kandydatów jest ograniczona; przez znajomość i przyzwyczajenie do produkowanych wyrobów kandydaci nie są bezstronni. Naboru zewnętrznego dokonuje się poprzez: ogłoszenia w prasie lokalnej lub w specjalistycznych publikacjach; zgłoszenia przez instytucje przeprowadzające badania ankietowe; własne wykazy konsumentów uzyskane w wyniku przeprowadzonych kampanii reklamowych lub uzyskane z działu reklamacji; zgłaszanie kandydatów przez osobiste kontakty i znajomości. Trzecia możliwością jest stworzenie zespołu oceniającego mieszanego , pochodzącego zarówno z naboru wewnętrznego, jak i zewnętrznego. Wstępna selekcja kandydatów do zespołu wybranych oceniających obejmuje testy określające wrażliwość sensoryczną oraz zdolność do opisywania i przekazywania percepcji sensorycznych, co pozwala ocenić stopień przydatności kandydata w uczestniczeniu w sesjach ocen opisowych jakościowych i ilościowych.
Po wstępnej selekcji następnym etapem jest szkolenie osób zakwalifikowanych.
Po szkoleniu ogólnym można przystąpić do szkolenia kierunkowego, dostosowanego do profilu produkcji firmy. W trakcie tego etapu należy używać próbek własnych produktów oraz produktów reprezentatywnych dla całego zakresu zmienności występującej na rynku, ze szczególnym zwróceniem uwagi na produkty głównych konkurentów.
Podsumowując przedstawiony wyżej proces szkolenia, przypomnijmy poszczególne etapy: 1) nabór i wstępna selekcja kandydatów na zwykłych oceniających; 2) wstępne szkolenie zwykłych oceniających; 3) selekcja i dobór zwykłych oceniających do ocen określonymi metodami (takich oceniających nazywamy wybranymi oceniającymi); 4) dalsze szkolenie wybranych oceniających w celu osiągnięcia wiedzy i doświadczenia oceniających ekspertów oraz wyspecjalizowanych oceniających ekspertów. Wpływ psychofizycznych i psychologicznych czynników na wyniki analizy sensorycznej W definicji analizy sensorycznej wymienia się 4 zasadnicze elementy: ludzi, zmysły, metody i warunki. Instrumentem pomiarowym są zmysły osób biorących udział w ocenach, ale nie można rozpatrywać zmysłów człowieka jakby to było coś oddzielnego, jakaś aparatura pomiarowa funkcjonująca niezależnie i samodzielnie.


(…)

….
Błąd logiczny powstaje wówczas, gdy przy percepcji pewnej cechy ocenianego produktu dochodzi, przez asocjację, do wyobrażenia innej cechy tego produktu. Np. piwa ciemne maja bardziej bogaty smak i zapach niż piwa jasne. Percepcja wzrokowa barwy piwa ciemnego wywołuje przez asocjację wyobrażenie bardziej pełnego i bogatego smaku i zapachu, i choć oceniana próbka może mieć te właśnie cechy nie w pełni ukształtowane, to jednak oceniający może przypisać im oceny wyższe, niż na to zasługują. Przeciwdziałanie powstaniu błędu logicznego polega na eliminowaniu cech sensorycznych nie będących przedmiotem oceny, np. jeśli przedmiotem oceny jest smak, zapach lub smakowitość, należy stosować światło o odpowiedniej barwie dla zamaskowania różnic barwy próbek.
Efekt halo występuje, gdy ocenie poddaje się więcej niż jedną cechę produktu. Obserwuje się wtedy wpływ nadanej jej oceny na pozostałe oceniane cechy. Efekt halo jest najbardziej wyraźny w ocenach konsumenckich, ale może wystąpić także w ocenach laboratoryjnych, i to nawet wtedy, gdy ocena prowadzona jest przez dobrze wyszkolony i doświadczony zespół. Zapobieganie temu efektowi polega przede wszystkim na ocenia poszczególnych cech badanych obiektów…
… powinien poznać te czynniki oraz sposoby unikania skutków ich oddziaływania, wypaczającego wyniki ocen sensorycznych.
Zjawisko maskowania powoduje spadek intensywności w postrzeganiu jednego bodźca (A) przez wpływ jednoczesnego działania drugiego (B). Mieszanina A i B ma mniejszą intensywność cechy A, niż bodziec A postrzegany oddzielnie. Np. intensywność smaku kwaśnego roztworów kwasu cytrynowego maleje…
… próbki napojów alkoholowych muszą być po ocenie usuwane z jamy ustnej, nie mogą być przełykane.
Wpływ stanu zdrowia ogólnego samopoczucia jest oczywisty. Osoba przeziębiona, zdenerwowana nie może uczestniczyć w sesjach ocen sensorycznych. Prowadzący ocenę powinien przed sesją spytać każdą z osób o jej samopoczucie i na tej podstawie zdecydować o uczestniczeniu w sesji.
Zmęczenie fizjologiczne…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz