Analiza strategiczna Bakoma - Ocena pozycji konkurencji

Nasza ocena:

3
Pobrań: 224
Wyświetleń: 1428
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Analiza strategiczna Bakoma - Ocena pozycji konkurencji - strona 1 Analiza strategiczna Bakoma - Ocena pozycji konkurencji - strona 2 Analiza strategiczna Bakoma - Ocena pozycji konkurencji - strona 3

Fragment notatki:

Bakoma Spółka Akcyjna Powstała w 1997 r. w wyniku przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Bakoma z o. o. w spółkę akcyjną. Spółka ma swoją siedzibę w Warszawie. Działalność gospodarcza spółki jest prowadzona w następujących jednostkach organizacyjnych: Zakład mleczarski - Elżbietów;
Gospodarstwa rolne : Elżbietów, Bielice, Szymanów, Skotniki;
Zamrażalnie : Elżbietów, Janików;
Baza transportu - Elżbietów;
Zakłady powyższe nie są wyodrębnione prawnie i finansowo. Spółka posiada 43 oddziały na terenie całego kraju.
Ogólna pozycja branży. W Polsce rentowność sprzedaży jogurtów jest na poziomie kilku-kilkunastu procent. Roczną sprzedaż jogurtów wytworzonych w polskich mleczarniach szacuje się na ok. 150 tys. ton, razem z importem na rynek trafia ich nieco ponad 190 tys. ton. Import niemal w 100 proc. pochodzi z Niemiec, z firmy Zott. Struktura branży. W Polsce jest ponad 50 producentów jogurtów. W większości są to małe spółdzielnie mleczarskie o zasięgu lokalnym, produkujące jogurty o krótkich okresach trwałości oraz niskich parametrach jakościowych. Znaczenie ponadregionalne posiada jedynie około 10 firm. W zakresie produkcji jogurtów Bakoma S.A. ma pozycję jednego z liderów.
Rynek jogurtów charakteryzuje się tym, że przeważają na nim nabywcy w wieku do około 40 lat, popyt na jogurty spada wraz z wiekiem oraz rośnie wraz ze wzrostem dochodów. Największymi rynkami zbytu Bakoma S.A. w Polsce są : Warszawa i południowa część kraju. Rynek jogurtów dzieli się na dwa rodzaje :
Jogurty naturalne, które spożywane są przez 58 % dorosłych Polaków;
Jogurty owocowe, które kupuje prawie 70 % Polaków.
W branży jogurtowej liczą się trzej producenci : Danone, Bakoma i Zott - ich wyroby to 75 proc. sprzedaży w tym segmencie rynku. Pozostała część przypada na mniejszych producentów i krajowe spółdzielnie mleczarskie.
W ostatnich kilku miesiącach nastąpił 50 proc. spadek produkcji niektórych krajowych wyrobów mlecznych. Spadek produkcji krajowej spowodowany był importem z UE i doprowadził niemal do bankructwa małe firmy specjalizujące się w produkcji jogurtów, w mniejszym zaś stopniu zagroził firmom oferującym wiele innych wyrobów mleczarskich. Dwa lata temu sprzedawały się głównie jogurty produkowane w Polsce, obecnie zaś dominują jogurty importowane. Import jogurtów z UE wzrósł w ubiegłym roku prawie dziewięciokrotnie w stosunku do 1997 r. Eksport jogurtów do Polski jest w UE subsydiowany i zwiększany. W Polsce państwo nie dopłaca do mleka w proszku aż tyle, więc firmy polskie nie są w stanie konkurować z firmami krajów UE. Jednakże ceny naszych produktów są często niższe niż zagranicznych, przy porównywalnej ich jakości.


(…)


Zawartość kawałków owoców
Dostępność produktów - szeroka sieć dystrybucji
Intensywne działania reklamowe Znacznie więcej jogurtów sprzedawało się podczas intensywnej kampanii reklamowej.
Rozpoznawalność marki na rynku
Ciągłe badanie rynku i umiejętne dostosowywanie się do jego potrzeb - rozszerzanie asortymentu
IV. Zadania stojące przed branżą.
Restrukturyzacja spółdzielni mleczarskich - ma ona dostosować…
… (mln. zł) Zysk netto (mln. zł)
Eksport (%)
Zatrudnienie
Bakoma S.A.
277
45,8
30,2
1
807
SM Mlekovita
289,3
5,0
2,7
12
787
SM Gostyń
123,7
(0,7)
(0,7)
X
489
Mlekpol Grajewo SM
247,2
2,3
0,9
4
485
Ranking „Gazety Bankowej” 500 największych przedsiębiorstw w 1998 r.
Porównując wyniki osiągnięte przez Bakomę i spółdzielnie mleczarskie widać dużą dysproporcję osiąganych przez nie zysków. Dysproporcja…
… kampanii reklamowych i akcji promocyjnych;
Główne strategiczne cele, z którymi firma musi się uporać.
Aktywizacja działań marketingowych - promocji i reklamy;
Wzrost eksportu - szczególnie do krajów WNP, gdyż kraje UE chronią swój rynek przed importem produktów z branży mleczarskiej;
Rozszerzenie i uatrakcyjnienie asortymentu;
Dalsza rozbudowa sieci dystrybucji, pozyskiwanie nowych odbiorców i utrzymanie…
… firmowego, produktów firmy, jak i na organizowaniu kampanii reklamowych popierających zdrowe żywienie.
4.Główne funkcjonalne strategie wspomagające.
Produkt: Najważniejszymi produktami pozostaną jogurty naturalne i owocowe, firma uruchomi także produkcję szerokiego asortymentu deserów mlecznych i serków typu fromage.
Produkcja: Zwiększenie produkcji wyrobów przynoszących największe przychody (jogurty…
…, rekonwalescentom, jak również osobom starszym i dzieciom.
IV. Siła oddziaływania dostawców.
Podstawowymi materiałami i surowcami wykorzystywanymi do produkcji Bakoma S.A. są : mleko, preparaty owocowe oraz dodatki takie jak żelatyna, pektyna i cukier. Spółka nie ma problemów z pozyskaniem surowców, zaopatruje się zarówno u polskich, jak i zagranicznych producentów. Podstawowym surowcem do produkcji jogurtów…
….
Sprzedaż wyrobów odbywa się głównie za pośrednictwem własnych hurtowni, znajdujących się w 36 miastach na terenie Polski. Bezpośrednio z Regionalnych Oddziałów Sprzedaży jogurty odbierają hurtownie i sklepy, do niektórych z nich produkty dostarczane są własnym transportem.
Głównymi odbiorcami są sieci handlowe takie jak : Makro Cash & Carry, Leclerc, Globi, Geant, Hit, Billa, Auchan, Real, Netto, Euro…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz