Absolutyzm prawd moralnych

Nasza ocena:

3
Pobrań: 77
Wyświetleń: 574
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Absolutyzm prawd moralnych - strona 1 Absolutyzm prawd moralnych - strona 2 Absolutyzm prawd moralnych - strona 3

Fragment notatki:

Zagadnienie absolutnych, uniwersalnych, ponadczasowych norm moralnych w NT:
- płaszczyzna Pisma Św
-Tradycji
Po Wat2 dyskusja o moralności w NT - postulat powrotu do źródeł, postulat ubiblijnienia nauki moralnej.
W NT nie ma zamkniętego systemu moralnego (jest m.in. różnica przekazu między Ewangelistami). Na wiele problemów moralnych współczesnych ludzi nie da się znaleźć odpowiedzi w NT - potrzebny jest wysiłek egzetyczny, żeby odczytać dany tekst w tym sensie, w jakim został napisany.
J. Blank - biblista: nakazy i zakazy moralne w NT znacznie się różnią od dzisiejszych, są nieprzydatne w obecnych czasach
-w żadnym systemie nie mogą istnieć uniwersalne, ponadczasowe normy moralne,
- przykazanie nie jest normą powinniśmy skupić się jedynie na prawie miłości
Grundel: nie istnieją normy moralności w chrześcijaństwie, wiara i miłość to nie normy, bo norma do czegoś zmusza, a miłość nie. 13.04 2011 Rosik - przykazania pomagają odkryć głębszy sens Prawa spełniają rolę wychowawczą
Somka: Człowiek nie jest w stanie sam nieomylnie odczytać słów Ducha Św, więc potrzebuje przykazań
Fovx: przykazania wskazują na moc łaski Drogi dochodzenia do absolutnych norm moralnych na bazie Biblii
na bazie sumienia
Teoria modeli etycznych - wskazania w NT są nieaktualnie, nie odpowiadają na problemy moralne współczesnych ludzi. Są tam tylko pewne modele, np.: nie każdy musi sprzedać wwszystko i iść za Jezusem, chodzi o przesłanie, że Bog jest najważniejszy
Teoria norm docelowych - wskazania Ewangelii (Kazanie na Górze) są zbyt radykalne, niemożliwe do wypełnienia. Jezus nie był tak bardzo radykalny wobec apostołów - te normy należy traktować raczej jako pewien ideał, dla większości nieosiągalny
Wat II - Konstytucja o Kościele w świecie współczesnym - człowiek poznaje normy moralne (nakazy Boże)za pośrednictwem własnego sumienia.
Prawda - List JPII do młodych; zyjemy w świecie coraz większego indywidualizmu
Postmodernizm: nie ma absolutnej prawdy, każdy ma swoją prawdę
Konsumpcjonizm, człowiek traktowany jako towar „Prawda was wyzwoli”, „Ja Jestem Drogą, Prawdą i Życiem”
Fides et ratio - wiara i rozum - dwa skrzydła do prawdy 27.04.2011 Prawda:
-poznanie prawdy,
- umiłowanie prawdy
Postawa Piłata - człowiek zbyt łatwo ulega dyktatowi ogółu, zdarza się, że uciekamy przed prawdą, kiedy jest dla nas nie do przyjęcia. Konformizm/ poprawność polityczna - główny wróg wychowania do prawdyc(np:. PiS/PO - feminizm)]-szukanie prawdy po to, żeby stać się wolnym


(…)

… moralnych. Istnieją pewne powszechne normy moralności, np. dobro należy czynić, a zła unikać. Ważny jest rachunek sumienia, rozpoznanie, co jest moją słabością.
Mamy postępować zgodnie z sumieniem, ale sumienie może dzialac niewlasciwie (nie z naszej winy). Kryterium oceny może być tylko sumiennie pewne.
Rodzaje sumienia:
przeduczynkowe
pouczynkowe
prawdziwe - bledne
pewne - watpliwe
szerokie - skrupulanckie
- wypalone (np:. nałóg) faryzejskie (wazne to, co na zewnatrz)
11.05. 2011
Kwestia roztropności
Arystoteles - „Człowiek roztropny to ten, kto dobrze żyje”.
Roztropnośc to cnota intelektualna. Rozum ma decydować o tym, jak nalęzy postępować. Roztropność jest cnotą rozumu praktycznego. Wola bez rozumu niezdolna jest do wykonania aktu. Roztropność ma swoje siedlisko w rozumie.
Cnotliwy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz